İncelemeler
Hoşgeldiniz...
Aliens: Colonial Marines İnceleme

Gearbox Software’in yaptığı 12.02.2013’te çıkarılan Aliens: Colonial Marines oyununu inceliyoruz. Alien serisinin tüm film severler tarafından “masterpiece” olarak görülen tek filmi ilk film olan Alien’dır. Alien’ın ardından gelen, 80′lerin sonunda başlayarak 90′ların ortasına kadar süren “büyük bütçeli aksiyon filmi” furyasına katılan, benim kişisel olarak çok sevdiğim ancak Alien serisinin ilk Alien filmi gibi bir gerilim serisi olarak kalması gerektiğini düşünen bir çok Alien hayranı tarafından bugün bile eleştirilen Cameron’un Aliens’ı da dahil olmak üzere tüm Alien filmleri az ya da çok bir kesim tarafından eleştirilmiştir (Alien 3′ün başarısız bir Alien filmi olduğu konusundaki eleştirilere katılmasam da 97 yapımı Alien: Resurrection’ın gerçekten pek başarılı bir yapım olmadığını da kabul etmek lazım bana kalırsa).

2008 yılında “Aliens: Colonial Marines” adında, bu filmler arasından elbette bir FPS’ye en çok uyabilecek konseptteki filmi; film süresince bir sürü Xenomorph’un hunharca öldürüdüğü Aliens’ı alarak üzerine gerek hikaye, gerekse de deneyim anlamında bir şeyler eklemeyi hedefleyen bir yapım duyurdu Gearbox Software. Aslında bu Aliens: Colonial Marines ismini ilk duyuşumuz değildi: 2001 yılında aynı isimde, yine Aliens ile Alien 3 arasındaki olayları işleyen, Check Six Games tarafından yapılıp o dönem Alien serisinin oyun yapım haklarını elinde bulunduran EA tarafından dağıtılacak olan bir yapım duyuruldu ancak oyun bir sene sonra bilinmeyen bir sebepten dolayı iptal oldu. Gearbox’ın yapımının da aynı kaderi paylaşıp paylaşmayacağı oyunun oldukça uzun süren geliştirme sürecinin sonuna kadar merak edildi, zaman zaman uzun bir süre yapımdan ses seda çıkmadı ve “oyun iptal mi oldu” söylentileri kulaktan kulağa yayıldı ancak Gearbox yetkilileri her seferinde “geliştirme ekibinden birileri değişti, paniğe gerek yok, oyun çıkacak” diyerek ortalığı sakinleştirdi.

Oyun çıkıyordu çıkmasına ama Aliens: Colonial Marines’i E3′te, diğer oyun fuarlarında veya Gearbox ofisinde test etme şansı yakalayan tüm oyun eleştirmenleri oyun hakkında endişeliydi: Kimi Alien’ların animasyonlarının kötülüğünden ve oyun çıkmadan önce düzeltilmesi gerektiğinden dem vuruyor, kimi oyunun presentasyonunda büyük eksiklikler ve mutlaka çözülmesi gereken problemler olduğunu söylüyor, kimi ise direkt olarak gördükleri kadarıyla yapımın iyi bir yapım olmayacağından bahsediyordu. Elbette bu durum “oyun berbat olacak” diyen ve “oyun çıkmadan önce yorum yapmanın anlamsız olduğunu, iyi de olabileceğini” belirten iki ayrı oyuncu kesiminin doğmasına sebep oldu. Aliens: Colonial Marines çıkış tarihi yaklaştıkça ve yeni oynanış videoları, fragmanlar yayınlandıkça oyunun nasıl olacağı ile ilgili tartışmalar giderek arttı…

Ve uzun süreli yapım sürecinin sonunda nihayet oyun çıktı ve Aliens:Colonial Marines artık elimizde. Peki dört senelik uzun bir yapım sürecinin ardından nasıl bir yapım ortaya çıkmış?

Beyler ve bayanlar, size kötü haberlerim var.

Şimdi, öncelikle şunu aradan çıkaralım: Eğer Alien serisini, özellikle de Aliens filmini izlemediyseniz veya Aliens’ın aksiyon odağı hoşunuza gitmiyorsa sizin bu oyunla bir işiniz yok. Kesinlikle tavsiye etmiyorum zira bu oyun tamamen Alien serisi, hatta daha da özele indirgersek özellikle Aliens hayranlarına bir “fan servis” niteliğinde bir yapım, başka da bir şey değil. Oyunun üçüncü bölümünden sonraki tüm bölümleri ikinci filmin büyük bir kısmının geçtiği LV-426 gezegeninde bulunan Weyland Yutani şirketi tarafından kurulan ‘teraforming tesisi’ Hadley’s Hope’da geçiyor. Diğer bir deyişle, Aliens filminin hayranı olmayan birisi içinin oyunun geçtiği yerin niteliğinin veya konusunun hiç bir önemi yok ve Colonial Marines’de Aliens’den tamamen ayrı olarak değerlendirildiğinde bir özelliği olan, duruşunu koruyabilen bir yapım olmadığı için oynamanızın da bir anlamı yok bana kalırsa. Yine de son karar sizin elbette.

Oyun Aliens filminden hemen sonrasını konu alıyor ve Aliens filmindeki ünlü uzay gemisi U.S.S. Sulaco’ya kayıp mürettabatı aramak için gönderilen timin içindeki erlerden birisini, Christopher Winter’ı oynuyoruz ve hikayeyi onun gözünden deneyimliyoruz. Bunun dışında oyunun büyük bir kısmı LV-426 gezegeninde bulunan Hadley’s Hope fasilitesinde ve gezegenin yüzeyinde geçiyor. Hikayeyle ilgili daha fazla şey anlatmayacağım ancak hikayenin hiç bir etkileyici yanı olmadığını ve daha çok “Alien serisinde popüler olan her şeyin bir birleşimi” olduğunu belirteyim. Yani, fan servis için yapılmış bir oyunun nasıl bir hikayesi olursa öyle bir hikayesi var oyunun; Aliens’a bir şeyler katmak yerine Aliens’ın ekmeğini yemeye, suyunu sıkmaya çalışıyor.

İlk Alien filminde, Alien’ın en önemli özelliklerinden birisi kanının asit olması ve bu sayede yaraladığınızda veya öldürdüğünüzde bile size bir şekilde zarar verebilmesiydi hatırlarsanız. Gearbox’ın her ortamda “yüzde yüz otantik bir Aliens deneyimi yaratıyoruz” diye çığırtkanlık yaptığı bir yapımda Alien kanının hiç bir anlamı olmadığını, karakterin Alien kanına maruz kalmasının yalnızca bir kaç saniyeliğine sağlık jenerasyonunu durdurduğunu ve “asit kan”ın başka hiç bir etkisi olmadığını söylesem bunu nasıl karşılarsınız?

Yuh, Aliens vs. Predator 2010 belki eksikleri olan bir oyundu ama bu önemli detayı oyunlarına eklemişlerdi. E hani Aliens: Colonial Marines ‘en otantik Aliens deneyimi’ydi?

Bu durumun sonucunda ise doğal olarak Xenomorph’ların hiç bir tehdit edici yanı kalmıyor. Üzerinize doğru Xenomorph’mu geliyor? Dibinize girdikten sonra pompalı tüfekle patlatın kafasını gitsin. Asit kan hiç bir şey ifade etmiyor ya da sağlığınızı düşürmüyor ne de olsa, dolayısıyla Xenomorph’ların dibinize girmesi de sadece aşırı yakına gelirlerse çeşitli saldırılarla sağlığınızı götürmelerine sebep oluyor. Elbette bunun sonucunda bir sürü Xenomorph tarafından etrafınızın sarılması da ürkütücülüğünü tamamen yitiriyor, sıradan bir şeye dönüşüyor. Aliens: Colonial Marines’te bir sürü Xenomorph tarafından kuşatılmanın hiç bir “panik uyandırıcı” yanı yok ne yazık ki ve otantik bir Aliens deneyimin mutlaka sahip olması gereken bir şey bu bana kalırsa.

Zaten Xenomorph’ların animasyonlarına gülerken pek panik olacağınızı da sanmıyorum, bu da ayrı bir konu. Çeşitli animasyon hatalarından dolayı oyunun gidişatı sırasında üzerime patenle kayarmış gibi gelen Alien da gördüm, duvardan gelirken yanlış animasyon kullanarak koşma animasyonuyla üzerime doğru gelen de. Bunun yanında animasyonlar hiç akıcı değil ve “canlı bir Xenomorph’la” karşı kaşıya olduğunuz hissini uyandırmıyorlar, buna asit kanın hiç bir şekilde zarar vermemesi ve Alien’lar tarafından kuşatılmanın hiç bir gerilim hissi uyandırmamasını da eklerseniz karşımıza yerine düşman olarak başka herhangi bir şey konulabilecek bir Alien portresi çıkıyor, hatta kötü animasyonlar yüzünden Alien’lar sıradan, öldürüp geçtiğiniz aksiyon oyunu düşmanları bile olamıyorlar.

Bütün bunlar yetmezmiş gibi bir de Alien’lardan dayak yemek çoğu zaman sağlık barınızın düşmesi dışında karakterinizi hiç bir şekilde negatif etkilemiyor. Ekranda canınızın yandığını ya da sağlığınızın düştüğünü, zırh veya sağlık barının azalması dışında güçlü ve vurgulu bir biçimde gösteren herhangi bir şey yok açıkçası, sadece kırmızı bir ok saldırının nereden geldiğini gösteriyor, hepsi bu. Karakterin sıradan Xenomorph’lar tarafından saldırıya uğradığında oryantasyonun bozulması Alien’lara karşı korku ve panik hissi yaratılmasında büyük rol oynayacak bir şeyken pas geçilmiş, Gearbox’ın bunun gibi minimal efor gerektiren, inanılmaz derecede kolay bir biçimde yapılabilecek bir şeyi bile oyuna eklememesi gerçekten garip.

Bunun dışında, hem Xenomorph’ların, hem de ekibinizdeki dost karakterlerin yapay zekasının gerek taktik anlamda, gerekse de yön bulma anlamında yerlerde süründüğünü de belirteyim. Karakterler siz ateş ederken ateş ettiğiniz yöne doğru giderek atmosferin içine etmekte bir behis görmüyorlar ve sık sık çevreye takılıyorlar ve/veya gitmeleri gereken yöne doğru gitmiyorlar (hatta öyle ki Gearbox bunun bir problem olmasını engellemek için karakterlerin her checkpoint’te önünüzde teleport olmasını sağlamış, adamlar bir anda yanınızda veya önünüzde bitiyorlar). Xenomorph’lar ise, en basit şekliyle şöyle anlatayım, iki üç kere oyunun ilerlemesini sağlamak için bir yere sıkışıp kalmış veya bir sebepten dolayı hareket etmeyen bir Xenomorph’u bulup öldürmek durumunda kaldım. Allahtan bu Xenomoprh’lar hareket sensöründe gözüküyor da oyunun ilerlemesini engellemiyorlar.

Aliens: Colonial Marines İnceleme

Aynı zamanda insan düşmanlarla da savaşıyorsunuz (kimler olduğuna girmeyelim, oynayınca görmeniz daha sağlıklı olur) ve sadece bu düşmanlar günümüz FPS oyunlarındaki düşmanlara benzer yapay zekaya sahipler. En azından ateş ettiğiniz zaman siper alıyorlar veya ateşin önünde durmayarak siper değiştiriyorlar. Aham şaham, inanılmaz bir yapay zekaya sahip değiller ama en azından düzgün çalışıyorlar ve Aliens: Colonial Marines gibi düzgün çalışan şeylerin az olduğu bir yapımda bu öne çıkmaları için fazlasıyla yeterli.

Oyunun görsel tasarımı konsollarda teknik anlamda yerlerde sürünüyor ne yazık ki. Oyunun PC versiyonu, orta detay seviyesine sahip, sıradan bir konsol portunun grafiklerine sahipken konsol versiyonu… Aman Allah’ım. Kaplamalar gerçek anlamda kusmuk gibi, hayvansı bir anti-aliasing problemi var, inanılmaz derecede fazla ekran kırılması yaşanıyor ve FPS sık sık yerlerde sürünüyor (oyun çıkmadan önce Gearbox CEO’su Randy Pitchford oyunda ‘deferred rendering’ isminde yeni bir ışıklandırma teknolojisi kullandıklarını söylemişlerdi ancak ben ışıklandırmayı çok harika bulmadım açıkçası, yine fena değil denebilir). Bunu rezil animasyonlarla da birleştirince oyunu konsolda oynamak tam anlamıyla bir işkenceye dönüşüyor. Kısacası, eğer illaki oynamak istiyorsanız platform seçme şansınız varsa bu oyunu PC’de oynayın arkadaşlar, konsol versiyonlarından uzak durun.

Oyunun gerçek anlamda iyi bulduğum bir yanı varsa o da ses yönetimi, işitsel anlamda hiç fena olmayan bir yapım Aliens: Colonial Marines.

Özellikle seslendirmeler, müzikler ve çoğu ses efekti fazlasıyla başarılı (özellikle Pulse Rifle’ın sesi orjinalinin birebir aynısı ve bu yüzden Pulse Rifle’la ateş etmek oldukça eğlenceli) ancak asıl atmosferi zenginleştirecek olan Alien sesleri ne yazık ki pek olmamış. Xenomoprh seslerinde pek çeşitlilik yok, üç beş tane tiz Alien çığlığı sürekli dönüyor (üç beş diyorum ama oturup saysanız cidden üçten fazla değildir). Daha fazla “hesss” -”hissss” tarzında tehditkar Alien sesi olmasını isterdim açıkçası ancak yine de mevcut sesler iş görüyor, dolayısıyla büyük bir sorun yok.

Genel görsel dizayn konusunda gelirsek, evet, oyun otantik ve orjinal mekanlar içeriyor ancak bu mekanlar fazlasıyla dar koridorlar ve birbirine benzeyen mekanlardan oluştuğu için video oyunu bağlamında pek etkileyici değiller (eh, Syd Mead bu mekanları 30 sene önce tasarladığında aklında bir video oyunu yoktu, bu sebepten dolayı gayet doğal bir durum bu). Yine de otantiklik istiyorsanız burada fazlasıyla otantiklik bulacaksınız, bunu bir eksi olarak almıyorum dolayısıyla. Bu durum filmin mekanlarını video oyununa çevirmenin doğal bir sonucu ne de olsa, hatta bu durum Aliens hayranları için oyunun bir artısı. Bazı mekanları filmdeki karakterlerin aynen bıraktığı gibi buluyorsunuz ve bu kısımlar benim de hoşuma gitti açıkçası, yalan yok.

Son olarak oyunun çokluoyuncu kısmından bahsedelim ve incelemeyi yavaş yavaş bitirelim. Aliens: Colonial Marines hem diğer oyuncularla müttefik olduğunuz (cooperative), hem de rekabetçi (competetive) çokluoyuncu modları barındırıyor.

Oyunun cooperative kısmında oyunun senaryo kısmını üç arkadaşınızla birlikte oynayabiliyorsunuz ancak oyundaki karakterler yanınızdaki oyuncuların varlığını farketmiyor ve/veya bu oyuncular ara sahnelerde çıkmıyorlar. Bana kalırsa bu olabildiğince tembel bir coop modu yaratma yöntemi ama bir çok oyunda kullanılıyor ve iş görüyor sonuçta.

Aliens: Colonial Marines, toplam dört adet rekabetçi oyun modu içeriyor: Team Deathmatch, Extermination, Escape ve Survivor. Bu modlardan en klasiği Team Deathmatch’da Marine ve Xenomorph’lardan oluşan takımlar (evet, oyundaki takımlar Marine ve Xenomorph’lardan oluşuyor ve Xenomorph olarak oynuyorsanız karakterinizi üçüncü kişi kamerasından görüyorsunuz) birbirlerini puan için öldürüyorlar, Extermination’da Marine’ler yumurtaları patlatmak için belli bölgelerdeki bombaları kuruyor ve Xenomorph’lar onları durdurmaya çalışıyor, Escape’de Marine’ler bir bölgeden kaçmaya çalışırken sürekli spawn olan Xenomorph’lar onları durdurmaya çalışıyor, Survival’da ise Marine’ler otomatik turret’lar ve çeşitli savunmaya yönelik ekipmanlarla belli bir bölgeyi savunurken Xenomorph’lar o bölgeye girerek Marine’leri parçalamaya uğraşıyorlar. Bu modlardan Team Deathmatch ve Extermination aynı haritaları paylaşırken (bu modlar için toplam 5 harita var), Escape ve Survivor’ın kendilerine ait ikişer haritası var.

Haritalar iş görür geldi bana açıkçası, harika, zekice tasarlanmış bir yanları yok ama yeterli ve iyi haritalar içeriyor Aliens: Colonial Marines’in rekabetçi çokluoyuncu kısmı. Bu arada, oyunun çokluoyuncu kısmında lag ve hatalarla karşılaştığını söyleyenler var ama Türkiye’den bağlanmanın sonucunda olan normal ping dışında ben pek bir lag yaşamadım açıkçası ama sizin deneyiminiz farklı olur mu bilmem. Ha, oyunun çokluoyuncu kısmı da atmosfer yok edici, berbat Alien animasyonlarından hakkını alıyor elbette, özellikle Xenomorph olarak oynarken üçüncü kişi kamera açısından her bir animasyonu izleme şansınız oluyor ve animasyonların ne kadar cilalanmamış, özenilmemiş olduğunu orada daha da net farkediyorsunuz.

Arkaik, geçen jenerasyondan kalma Alien (Xenomorph) animasyonları, yol bulma konusunda berbat olan yapay zekaları ve asit kanın oyunculara zarar vermemesi sonucunda Xenomorph’lar tarafından sarılmanın veya bir Alien’la karşı karşıya kalmanın pek gerici, panik uyandırıcı ve etkileyici bir yanının bulunmaması, takım arkadaşlarınızın berbat yapay zekası ve iki de bir yollarını şaşırıp, çevreye takılıp checkpoint’lerde dibinizde teleport olmaları,hikayenin Aliens’a bir şey katmaktan çok Aliens’ın ekmeğini yemeye ve oyunun genel olarak Aliens’ın popüleritesi üzerinden geçinmeye çalışması, oyunun tek kişilik veya coop modunun yaklaşık 4-6 saat sürmesi (lisanslı bir Alien oyunundan çok daha doyurucu bir içerik beklerdim açıkçası)… Olmamış arkadaşlar. Olmamış bu oyun, hani daha fazla da üzerine söylenecek bir şey yok. Eğer illaki oynamanız gerekiyorsa veya sırf oyundaki mekanları gezmek bile size yetecekse oyunun indirime girmesini bekleyin, hemen almayın derim.

Seriye yapılan en ufak tonal değişiklikleri bile deliler gibi eleştiren Alien hayranlarının böylesine Aliens’ın ekmeğini yemeye çalışan bir oyunu çok etkileyici bulacağını ve beğeneceğini nasıl düşünmüşler, ona pek aklım ermedi açıkçası. Dediğim gibi, eğer Aliens filmine yaraşır, sağlam bir senaryo beklemiyorsanız, tek istediğiniz filmdeki mekanların havasını solumak ve Aliens filminin temasına sahip bir oyunla biraz eğlenmekse bu oyunda istediğinizi bulacaksınız ama yine de oyunun indirme girmesini girmesini bekleyin derim zira bu oyun şu haliyle PC’de 50, konsolda 60 dolar etmez. Ancak eğer istediğiniz Aliens’a devam niteliğinde olan, kaliteli bir olay örgüsü ve ölümcül ve tehditkar, seriye uygun, kaliteli bir şekilde oyuna aktarılmış Xenomorph’larla dolu bir gemide Xenomorph’lar tarafından kuşatıldığınızda panik duygusunu ve gerilimi sonuna kadar yaşadığınız bir yaşam mücadelesiyse; kısacası otantik, orjinaline uygun bir Aliens deneyimi arıyorsanız Aliens: Colonial Marines’i gönül rahatlığıyla pas geçebilirsiniz. Aliens: Colonial Marines minimum sistem gereksinimleri: Intel Core 2 Duo E4400 2.0 Ghz. veya eşdeğer AMD işlemci, 2 Gb. ram, NVidia GeForce 8500 GT veya AMD Radeon HD 2600 XT ekran kartı, Windows XP işletim sistemi veya üzeri.

Oy Kullan
Çok İyi
0%
İyi
0%
Fena Değil
0%
Beğenmedim
0%
Yazar Hakkında
Kalof Tati
Yazılarını sosyal medya platformlarınızda paylaşmanızdan, sitede sörf yapmanızdan ve yorum yazmanızdan memnuniyet duyan bir website amelesi ve amatör Call of Duty oyuncusu...