İncelemeler
Hoşgeldiniz...
Black Ops 2 İnceleme

2012’de Treyarch tarafından XBox 360, PC ve Playstation 3 için geliştirilen Black Ops 2 oyununu inceliyoruz. Call of Duty: Black Ops; gerek hikayesi, gerek karakterleri, gerek setting’i (soğuk savaş döneminde geçiyordu oyun), gerek yoğun ve karanlık atmosferiyle bizi şaşırtan, “Call of Duty” serisinden özellikle hikaye anlamında beklentileri yükselten bir oyundu.

Hiç bir şekilde “Modern Warfare veya Modern Warfare 2′nin hikayesi kötüydü” demiyorum, yanlış anlamayın, sadece bu tür oyunlarda da kişisel ve sonları harika bir twist’le biten hikayeler işlenebileceğini göstermişti Black Ops. Ha, aksiyon kısımları biraz güdüktü, genelde bir “önceden hazırlanmış olay”dan (scripted event) diğerine geçiş sırasındaki boşlukları dolduruyordu ancak bu konudaki açığını karakterler, atmosfer ve anlattığı hikayeyle fazlasıyla dolduruyordu.

Treyarch’ın Call of Duty’ye yönelik bu yeni yaklaşımını beğenenler de oldu, beğenmeyenler de: Bazı eleştirmenler hikaye kısmında beklenilmeyen bir şey yaptığı için çok yüksek not verirken, bazıları aksiyon dozunun düşük ve tamamen hikaye odaklı bir yapım olduğunu ileri sürerek olabildiğince düşük notlar verdiler.

Treyarch iki tarafı da iyi bir şekilde değerlendirmiş olacak ki, bu sefer karşımıza hem hikaye ve karakterler, hem de aksiyon kısmında sağlam bir oyun çıkarıyor. Ancak bu sefer de ilk oyunun çok iyi bir biçimde kotardığı noktalarda, “inandırıcılık”, görsel tasarım ve atmosfer kısımlarında fazlasıyla çuvallıyor.

Karakterleriyle, hikaye anlatımıyla, oyunun gidişatını ve sonunu belirleyen seçimleriyle, her zamanki gibi bağımlılık yapıcı çokluoyuncu moduyla kesinlikle oynanmaya değer,

Black Ops 2 Silahlar:

Evet, Call of Duty: Black Ops 2 hep reklamı yapıldığı şekilde “fütüristik” bir oyun. Şöyle ki, oyunda sayamayacağınız kadar çok yeni silah ve bu silahlara eklenti var. 2025 yılında, bu kadar silah geliştirilmiş. 2025. Bir saniye, silah teknolojisi son on seneyi bir kenara bırakın, son kırk senede ne kadar gelişti ki?

Dünyanın her yerinde hala en çok kullanılan silah kalaşnikof, daha geçenlerde Amerikan ordusu M4′leri Battlefield: Bad Company ve Bad Company 2′den aşina olduğumuz XM8′lerle değiştirecekti de çok maliyetli olduğu için vazgeçmedi mi?

Ayrıca, kimin bu kadar çok silaha neden ihtiyacı var ki daha Rusya’nın soğuk savaş döneminden kalma silah stoğu bile bitmemişken? Ayrıca artık küçük çatışmalarla kim ilgileniyor ki bu kadar yeni silah tasarlansın on sene içerisinde, herkes biyolojik ve kitle imha silahları tasarlamanın derdinde.

İşte, tam olarak bu noktada tüm inandırıcılığını kaybediyor Black Ops 2. mekan ve silah tasarımları 2025 de değil de, oyun en az 2050′de geçiyormuş gibi tasarlanmış. Sanırım silah ve mekanları tasarlamışlar, hikayeyi sonradan bunun üzerine oturtmuşlar, arada böyle bir kopukluk olmuş. Yani şu oyunun gelecekte geçen kısımlarını (evet, geçmişte geçen kısımları da var, birazdan detaylı değineceğiz) oynarken tüm deneyimin inandırıcılığını kaybetmesinin tüm sebebi bu oldu.

Bakın, Ghost Recon: Future Soldier 2032′de geçiyor ancak oyunda hala günümüzdeki konvansiyonel silahlar ve silah teknolojileri kullanılıyor, zaten öyle olur muhtemelen. Silah teknolojisi gerçekten ihtiyaca ve bütçeye göre geliştirilen bir şey ve bu kadar çok silahın bu kadar kısa sürede geliştirilmesinin teknik olarak hiç bir inandırıcılığı yok. Bu kısım cidden olmamış ve atmosfere sağlam bir tokat atıyor bu kısmın arızalı olması. Neyse, geçelim.

Black Ops 2 Senaryo:

Bir üst paragrafta bahsettiğim gibi Black Ops 2 hikaye kısmı iki ayrı periyotta geçiyor: Oyunun bır kısmını ilk oyundaki Alex Mason’ın oğlu David Masion olarak 2025 yılında, diğer kısmını da ilk oyundan tanıdığımız farklı karakterleri kontrol ederek 1973-1989 yılları arasında deneyimliyoruz.

Kötü bir bakış açısı değil ancak görsel tasarım ve filtrelerin daha çok 2025′e göre tasarlanması ve yıllar arasında hiç bir görsel fark olmaması sebebiyle 73-89 arasında geçen kısımlar fazlasıyla kuru ve cansız kalıyor.

Bu kısımlar ilk oyunla benzer dönemlerde geçmesine rağmen ilk oyunun karanlık ve boğucu atmosferinin yerinde yeller esiyor Black Ops II’de, bu da atmosfere sağlam bir darbe vuran diğer bir eksiklik.

Eğer silahların oyunun geçtiği söylenilen zamana göre uçukluğunu tamamen bir kenara bırakırsak (ki teknolojinin çok da uçuk olmadığını söyleyebiliriz, askerleri görünmez yapan optik kamuflaj ve hareket sensörü ile çalışan askersiz silahlı araçlar şu anda üretiliyor) oyunun gelecekte geçen kısımlarının genel olarak iyi yapıldığını ve oyunun Black Ops’tan çok daha fazla aksiyon ağırlıklı olduğunu söylemek yanlış olmaz.

Black Ops 2 Oynanış:

Oynarken her Call of Duty gibi bayağı bir eğlendiriyor, sonuçta elinizde bir silah ve karşınızda öldürmeniz gereken düşmanlar var, bu konuda daha fazla bir şey söylememe gerek yok sanırım. İnandırıcı olmasalar da silah ve eklenti çeşitliliği güzel, farklı fonksiyonları olan silahlar var (basılı tuttuğunuzda duvarı delen silahlar gibi (lütfen terbiyesiz espri yapmayalım), pek yaratıcı değiller ama olsun), değişik eklentiler var, oynanabilirlik gayet iyi anlayacağınız. Bu kısımda herhangi bir sıkıntı yok, zaten Call of Duty’den de daha azını beklemezdim açıkçası.

Pek grafik adamı olmasam da Black Ops 2 grafik motorunun cidden eskimeye başladığına değinmeden geçemeyeceğim. Bir de oyun fütüristik diye olabildiğince renkli bir görsel tasarım yapmışlar, hiç bir filtre de olmayınca kabak gibi ortaya çıkmış görsellerin basitliği.

Bazı yerlerde Quake 2 seviyesinde kaplamalar gördüm, zaten patlamalar falan bildiğiniz gibi hiç inandırıcı değil, buna olabildiğince minimal olarak filtrelenmiş görsel tasarımı da ekleyince teknolojinin yaşını iyice belli etmeye başladığını farkediyorsunuz. Hayır, bu durum dramatik sahnelerin inandırıcılığını da yok ediyor.

Black Ops 2 Oyun Motoru:

Tek grafik motoru da değil, fizik motoru da olabildiğince kötü, bir sahnede arabayla otobana çıkıyorsunuz, dokunduğunuz her araba roket gibi havaya fırlıyor. Yahu Medal of Honor: Warfighter’ı eleştirdik ama o oyunda elemanın araba sürdüğü sahne bayağı bir organik ve canlıydı, Call of Duty: Black Ops II’de benzeri bir sahne 2003 yılından kalma bir oyun oynuyormuşsunuz hissiyatı veriyor. Black Ops II’nin bu grafik motoru, bu fizik motoru, kısacası bu teknolojiyle tasarlanan son oyun olmasını diliyorum, umuyorum. Oluru kalmamış artık bu teknolojinin, lütfen bu kadar tembel olmayalım.

Black Ops 2 Karakterler:

Black Ops II’nin kötü karakteri Raul Menendez, tüm Call of Duty’lerin kötü karakterlerinden daha kişilikli ve daha “dava adamı” bir karakter. Modern Warfare’in “çizgi film kötüsü” Makarov’a göre çok daha farklı boyutları olan, derin bir karakter. Zaten yapımcılar da bir kaç noktada Menendez’in kontrolünü size vererek bunu fazlasıyla hissettiriyorlar.

Bu noktada tüm Call of Duty’ler dahil olmak üzere bir çok yapımın önüne geçmiş Black Ops, çünkü kötünün de aslında belli bir bakış açısından bakıldığında “iyi” olduğunu veya amacını belirleyen düşüncelerinin kabul ve tolere edilebilir olduğunu görebildiğimiz pek oyun yok açıkçası. Oyun yapımcılarının iki boyutlu, düz karakterlere bayılmadığı bir oyun sektörü en büyük hayalim.

Black Ops 2 Senaryo Devam:

Serinin diğer oyunları ile Black Ops II’yi keskin sınırlarla ayıran bir diğer yan ise, oyunun senaryo sırasında ufaklı-büyüklü seçimler yapmanızı istemesi ve bu seçimlere göre küçük oranlarda oyunun gidişatının ve büyük oranda sonunun değişmesi.

Şöyle ki, yaptığınız ufak bir hata takım arkadaşınızın suratının feci bir şekilde yanmasına ve oyunun geri kalanını öyle geçirmesine veya verdiğiniz büyük bir karar oyunun sonunda olayların çok farklı gitmesine sebep olabiliyor.

Ancak özellikle sonlarla ilgili konuşmak gerekirse, tam olarak yüzde yüz her şeyin iyi gittiği bir son yok Black Ops II’de, oyunun tüm sonlarının bir pozitif bir de negatif tarafı var (bakış açısına göre değişebilir tabi ancak anladınız ne demek istediğimi). Bu yaklaşım da oldukça hoşuma gitti, Call of Duty serisinden bu tür bir yaklaşım beklemezdim açıkçası. Black Ops II hikaye anlatım şekliyle beni bir çok noktada şaşırttı doğruyu söylemem gerekirse.

Black Ops 2 Görevler:

Son olarak Black Ops 2 çıkmadan önce üzerinde çok konuşulan, ister RTS, ister FPS olarak oynadığımız görevlere, Strikeforce görevlerine de değinip tek kişilik modu burada bitirelim. İlk önce şunu söylemeliyim ki oyun çıkmadan önce Strikceforce görevlerinin birbirine çok benzeyeceğini, “copy-paste” işi olacağını düşünmüştüm ancak yanılmışım. Bir Strikeforce görevinde elinizdeki güçleri üzerinize yağmur gibi yağan düşman güçlerine karşı etkili bir biçimde savunmaya çalışırken, diğerinde önemli bir konvoyu gideceği yere ulaştırıyorsunuz.

Önceden tanıtıldığı şekilde bu görevleri FPS (kontrol ettiğiniz askerlerin veya otomatik tüfeklerle donanmış CLAW robotları gibi cihazların kontrolünü alabiliyoruz) veya üst bakış açısından tıpkı bir RTS gibi oynayabiliyoruz. Aynı zamanda bu görevler belli bir ana görev kadar açık alıyor (mesela bir tanesini dört ana görev boyunca yapabiliyorsunuz, eğer yapmazsanız yapmadığınızı kaydediyor oyun ve devam ediyor).

Eğer bu görevleri kaybederseniz bir kaç kere daha deneyebiliyorsunuz, bu denemelerinizde de başarısız olursanız oyun yine sonucu kaydedip devam ediyor. Bu noktada o görevi başarı ile bitirmek için oyuna yeniden başlamaktan başka bir şansınız kalmıyor. Güzel bir mekanik, görevlerin kendisi de fena değil -ki zaten kısa sürüyorlar, oyuna farklı bir tat katıyorlar diyebiliriz.

Black Ops 2 İnceleme

Black Ops 2 Multiplayer:

Black Ops 2’nin multiplayer kısmını kısa keseceğim zira şimdi anlatacağım mükemmel sistem dışında serinin diğer oyunlarından pek farklı değil (elbette kötü anlamda demiyorum bunu). Doğal olarak silahlar yeni, bu silahlara takabileceğiniz bir çok yeni eklenti var ama bunlardan ziyade benim hoşuma giden kısım yeni Pick 10 sistemi oldu. Şöyle ki, önceden üç tane perk, silahlara ve yan silahlara attachment’lar ve istediğimiz iki bomba alıyorduk, bunların dışında bir seçimimiz yoktu.

Pick 10 Sistemi:

Black Ops II’de ise Pick 10 sistemiyle birlikte toplam 10 ekipmana kadar istediğimizi alabiliyoruz. Ancak bir ekipmandan ya da perk türünden bir tane daha almanın bir bedeli var, bunu yapmanız için bir Wildcard slotu harcamalısınız ve Wildcard slotuna koyduğunuz Wildcard’lar da birer eşya niteliği görüyor. Mesela bir Wildcard’la fazladan bir silah alabilirken, bir diğeriyle bir tane daha ofansif (kırmızı) perk alabiliyorsunuz. Bu durumda, eğer üç Wildcard slotunu da kullanarak üç ekipman hakkınızı Wildcard’lara harcarsanız toplamda 7 ekipman alabiliyorsunuz.

Özellikle “Overpowered” isimli, iki ana silah taşımanıza yarayan Wildcard fazlasıyla bir ekipman slotu harcadığınıza değiyor. Böylelikle çokluoyuncuda inanılmaz derece fazla loadout yaratma imkanı doğuyor. Haritalar, taktiksel derinlik anlamında gördüğüm kadarıyla Modern Warfare 3′ten bir adım önde. Kısacası gelenek bozulmamış, rahatlıkla saatlerinizi harcayabileceğiniz, fena bağımlılık yapacak bir çoklu oyuncu modu var Black Ops II’nin.

Black Ops 2 İnceleme

Son Sözler:

Call of Duty: Black Ops II konvansiyonel silah teknolojisi ve setting itibariyle pek inandırıcı olmasa da seriye getirdiği yeniliklerle kesinlikle oynanmaya değer bir oyun olmuş. Hikayesiyle, karakterleriyle, hikaye anlatımıyla, oyunun gidişatını ve sonunu belirleyen seçimleriyle, her zamanki gibi bağımlılık yapıcı çokluoyuncu moduyla kesinlikle oynanmaya değer.

Her anlamda Call of Duty serisini “oyuncunun ve yapımcının daha çok seçim şansının olduğu”, daha özgür bir seri haline getirmeyi hedefleyen ve Call of Duty Serisi’ni doğru yönde ilerleten bir yapım. Treyarch gibi bir geliştiriciden de daha azı beklenmezdi zaten.

Künyesi
Yayımcı

Activision

Yapımcı

Treyarch

Çıkış Tarihi

2012

Platformlar

PC, XBox 360, Playstation 3 ve Wii U

Oyun Türü

FPS Birincil Şahıs Nişancı)

ESRB Rating

Mature 17+

Puanlamalar
Editörün Puanı
Okur Puanları
Siz de Puanlayın
Oynanış
10
9.4
Senaryo
9.0
9.4
Grafikler
10
9.5
Ses ve Müzikler
9.0
9.4
9.5
Editörün Puanı
9.4
Okur Puanları
3 Oy
Oyladınız
Oy Kullan
Çok İyi
75%
İyi
25%
Fena Değil
0%
Beğenmedim
0%
Yazar Hakkında
Kalof Tati
Yazılarını sosyal medya platformlarınızda paylaşmanızdan, sitede sörf yapmanızdan ve yorum yazmanızdan memnuniyet duyan bir website amelesi ve amatör Call of Duty oyuncusu...