İncelemeler
Hoşgeldiniz...
Dead Space 3 İnceleme
İnceleme

Dead Space 3 İnceleme

Yazar: 16 Nisan 2016

Visceral Games’in 08.02.2013 tarihli yapımı Dead Space 3’ü inceliyoruz. Yardım çağrısı gönderen uzay gemisi Ishimura’ya gönderilen ekibin içindeki bir mühendis Isaac Clarke. Bir mühendisin alet-edevatlarına sahip bir “teknik eleman”. Daha fazlası değil. Bu sebepten dolayı Ishimura’ya ayak bastıktan sonra, karşısına çıkacak olan tüm tehlikelere bir şekilde daha iyi silahlar edinene kadar elindeki standart plazma kesicisiyle karşı koymak zorunda. Bu da oyunu olabildiğince gerçekçi ve gerilimli bir atmosfere…

Bir saniye, Dead Space 3′ten mi bahsediyorduk?

Isaac Clarke. “Marker yokedicisi”. Kahraman. Onsuz dünyanın kurtulmasının imkanı yok. Clarke’ın, durmadan üzerine gelen Necromoprh ordusunu yok ederek tüm dünyayı Necromorph belasından kurtarması gerekiyor. Kendisi onurlu ve gururlu bir ‘asker’. Bir de sık sık uzun uzun konuşarak hikayeyi detaylı bir biçimde oyuncuya anlatıyor. Kendisinin bir diğer görevi de bu.

Bu olabildiğine negatif ve karamsar girişten dolayı Dead Space 3′ün “kötü bir oyun” olduğu kanısına kapılabilirsiniz ancak bu tam olarak doğru değil. Dead Space 3 iyi bir oyun arkadaşlar. “İyi.” Çok iyi değil, muhteşem değil, harika değil, orjinal değil, zekice değil. İyi ve eğlenceli bir oyun sadece.

Üçüncü oyunun başında, Isaac Clarke’ı apartmanında, bunalıma girmiş bir biçimde buluyoruz. İsimlerini oyun sırasında öğreneceğiniz dünya hükümetinin son iki askeri olduğunu söyleyen iki kişi tarafından yine oyun sırasında öğrenmenizin daha iyi olacağı bir sebepten silah zoruyla alınıp götürülüyor Clarke ancak Necromorph olmanın insanlığın bir sonraki evrimi olduğunu düşünen Unitology askerleri tarafından ateş altına alınıyor.

Bu kısımda Dead Space serisinde ilk defa insan düşmanlara karşı savaşıyoruz ve insan düşmanlarla savaşmanın Dead Space’in ruhuna son derece aykırı olması bir yana, oyuna hiç bir şey katmadığını farkediyoruz. Evet, insan insana verdiğimiz savaşlar son derece anlamsız ve kötü dizayn edilmiş ne yazık ki; zaten oyunun ilerleyen kısımlarında insanlarla savaştığımız yerlerde olayın içerisine Necromorph’lar da dahil oluyor, kimin kime saldırdığı belli olmayan tam bir panayıra dönüyor savaş ortamı.

Tüm yan görevlere birlikte zorluk seviyenize göre yaklaşık 12-18 saat kadar süren Dead Space 3 oyununun ilk dört saati, bütün ekiple birlikte karla kaplı, ‘sözde’ Necromorph’ların kaynağını ortaya çıkaracak ve Necromorph istilasını durdurabilecek Tau Volantis’e gitmeye çalışarak geçiyor. Sıfır yerçekimi ortamlarda süzülerek ilk Dead Space’in Ishimura’sına benzer uzay gemilerinde gezindiğimiz bu kısımlar daha “Dead Space vari” diyebiliriz, en azından oyun henüz “karla kaplı bir ortamda devasa yaratıkların turuncu bir şekilde parlayan bölgelerine ateş ettiğimiz” Lost Planet’a dönüşmemiş oluyor.

Tamam, tüm oyun böyle değil elbette ama özellikle devasa kar necromorph’larıyla savaştığımız kısımlarda fazlasıyla bir Lost Planet havası da yok değil, doğruya doğru. Bunun dışında karla kaplı bir ortamda savaşmamız karın içinden çıkarak üzerimize gelen Necromorph’lar gibi ilginç şaşırtma taktiklerinin yaratılmasına da imkan sağlamış ancak iki üç seferden sonra pek bir esprisi kalmıyor bu durumun doğruyu söylemek gerekirse, beklediğiniz, sıradan bir şeye dönüşüyor.

Dead Space 3 Düşmanlarımız:

Necromorph’lardan söz açılmışken seriye yeni bir kaç tür düşman eklendiğini de belirteyim. Bunların arasında zombi benzeri, insan formunu kaybetmemiş, ancak herhangi bir yerine ateş ettiğinizde tıpkı Resident Evil 4 ve 5′teki düşmanlar gibi sağından solundan garip dokungaçlar çıkan ve form değiştiren Necromorph’lardan tutun da ilk bakışta anlayacağınız apaçık ve belirli bir zayıf noktası olmayan “uzaylı Necromoprh’lara” kadar kimisi kozmetik, kimisi de fonksiyonel olarak farklı bir çok yeni Necromorph türü eklenmiş.

Aynı zamanda ilk ve/veya ikinci oyundan tanıdığımız bazı Necromorph’lar da taktik değiştirmiş: “Twitcher” isimli aşırı hızlı Necromoprh’lar artık sadece bir kere vurup kaçmıyor, bir süre dibinizde kalıp vurmaya devam ederek sağlığınızı götürmeye devam ediyorlar veya kopan uzuvlarını yenileyen Slasher’lar üzerinize teker teker değil, gruplar halinde geliyorlar. Diğer Necromorph türlerini kendiniz görürsünüz, oyunun var olan 3-5 sürprizini de bozmayayım ancak özellikle ilk başta belirttiğim “zombiye benzer” Necromorph türüyle ilgili atmosfer bağlamında bir kaç sorun var.

Öncelikle, üzerinize ya iki satır, ya da iki ingiliz anahtarıyla geliyorlar ve cesetler gözünüzün önünde değişime uğradıkları zaman arkalarından satırları ya da ingiliz anahtarlarını çıkarıyorlar. Alet edavatları ‘arkalarından çıkarmaları’ üzerine yorum yapmayacağım ancak gerçekten atmosferi yerle bir eden küçük detaylardan birisi bu oldu benim için. Bunun yerine sağdan soldan buldukları silahları ellerine alıp gelmeleri bu Necromorph’ları atmosfer bağlamında çok daha bütünlüklü, genel setting’e uyan yaratıklar haline getirebilirdi ancak şu halleriyle çoğu zaman komedi unsuru olmaktan öteye gidemiyorlar ne yazık ki.

Dead Space 3 Silah Yaratma Sistemi:

Peki tüm bu Necromorph’ları hacamat etmemizi sağlayan yeni “silah yaratma sistemi” nasıl? Oyunun seriye yeni bir şeyler getiren tek kısmı gayet başarılı bir şekilde tasarlanmış ve oyunun yapısına uyan bir sistem barındırıyor. Şöyle ki, ilk oyundaki plasma kesicisini (Plasma Core) alıp onun altına revolver (üzerinde Directed Ejection Field ucu bulunduran Military Engine) takabiliyorsunuz, üzerinde alev püskürtücü bulunduran (Pneumatic Torch) bir bomba atar (Survey Charge) veya bir adet uzun mesafe dürbünü, hasar arttırıcı devreler ve altında da yakın mesafeden gelen düşmanları savuşturmak için pompalı tüfek bulunan (üzerinde Conic Disperser ucu bulunduran Military Engine) bir dürbünlü tüfek (üzerinde Precision Adaptor Military Engine) yaratabiliyorsunuz.

Ancak silah çekirdeklerinin, uçların, eklentilerin ve devrelerin sayısı inanılmaz derecede fazla ve olasılıklar gerçek anlamda limitsize doğru gidiyor. Dead Space 3 oyununun bu yönü tek kelimeyle harika olmuş cidden, ayrıca lütfen şu çok konuşulan “gerçek parayla kaynak alabilme” olayını kafanıza takmayın zira evet, bu silahları üretmek kaynak istiyor ama ihtiyacınız olan kaynakları “kaynak toplayan robotlarınızı” robotların üzerindeki ekranda mavi yanıp sönen “gizli zula” bölgelerine bıraktığınızda (bu bölgeler aynı zamanda ses de çıkartıyor, o şekilde de bu tür bir bölgede olduğunuzu anlayabilirsiniz) oyun süresince kaynaklarınızı dengeli kullanırsanız yetip de artacak kadar çok kaynak elde edebiliyorsunuz.

Öyle ki, benim çoğu zaman farklı silah eklentileri, devreler ve yeni çekirdekler ile deneysel silahlar yaratma imkanım bile oldu ve bunların ardından hala bir çok silah ve Med Pack, Statis Pack gibi malzemeler üretmeme imkan verecek kadar kaynağım kalmıştı geriye. Dolayısıyla kaynak bulma sorununu sakın dert etmeyin ve oyun için kesinlikle tek kuruş harcamanıza gerek yok, kaynak toplayan robotlarla azıcık da etrafınızdaki seslere duyarlıysanız zaten ihtiyacınız olandan fazlasını bulacaksınız.

Dead Space 3 Atmosfer:

Dead Space 3’te detaylı silah sistemine gösterilen özenin yarısı oyunun genel atmosferine ve tarzına da gösterilseymiş, şu anda karşımızda çok daha yoğun ve nitelikli bir yapım olabilirdi açıkçası. Oyunun karlı gezegen Tau Volantis’e indikten sonraki kısmı az çok şöyle işliyor: Girdiğiniz bölgede üzerinize bir sürü Necromorph geliyor, hepsini temizleyip ya da imkanınız varsa ve canınız istemiyorsa temizlemeden bir sonraki bölgeye geçiyorsunuz.

Farklı aksiyonlar, oyun içi ara sahneler elbette oluyor ama oyunun genel gidişatı az çok böyle. Başka koşullarda bu tür bir oyun yapısı elbette kabul edilebilir ancak bir seferde o kadar fazla düşmanı hacamat ediyorsunuz ki bir süre sonra üzerinize gelen Necromorph’ların hiç bir esprisi kalmıyor, korku temalı bir aksiyon oyununun sıradan düşmanlarına dönüşüyorlar. İlk oyundan daha aksiyon ağırlıklı olan ikinci oyunda bile Necromorph’ların bir ağırlığı, bir korkutuculuğu vardı, üçüncü oyunda yaratıkların tüm ağırlıkları tamamen gitmiş doğruyu söylemek gerekirse.

Araştırmacılık ve araştırmacılığı ödüllendirme elbette var oyunda ancak şu tür bir yapı benim oyunlarda pek “yaratıcı” bulduğum bir oyun yapısı değil, dolayısıyla bana pek çekici gelmedi; bir sürü farklı silahla Necromorph parçalamak bile bu kadar çok düşmanın ardından tüm eğlencesini yitiriyor bana kalırsa. Bu oyunda üzerinize gelen düşman sayısı çoğu zaman olması gerekenden çok daha fazla arkadaşlar; oysa kapalı ve açık alanlarda üzerimize gelen Necromorph’ların arasına daha büyük ve daha güçlü (ilk oyundaki Brute bu tür Necromorph’lara güzel bir örnek mesela).

Dead Space 3 Necromorph’lar:

Necromorph’lar da eklenmesi oyunun tek düzeliğini kırıp oyuna devasa bir Necromorph’la kapalı bir odada baş başa kalmanın ağırlığını getirerek oyuncunun tedirginlik oranını kat be kat arttırabilecek bir şeyken neden bu tür “sürekli oyuncunun üzerine bir sürü Necromorph göndermek” gibi atmosferi zedeleyen ve oyundaki sürpriz elementini sıfırlayarak oyunu tekdüzeleştiren bir yöntem belirlenmiş anlayamadım…

Derdim ancak bunun nedenini tam olarak biliyorum: Yapılan bir araştırmaya göre, Dead Space ve Dead Space 2 bazı oyuncular için fazla korkutucuymuş ve bu yüzden oyunu satın almaktan çekinmişler. EA ise bu sefer oyunu daha fazla oyuncuya oyunu satabilmek için oyunu ikinci oyundan daha da fazla, saf bir aksiyon oyununa çevirmiş.

Ne bekliyorsunuz ki? EA ya da diğer adıyla, “bir seriyi orjinal ve değişik bir formattan sırf daha fazla kişiye satabilmek uğruna sıradan bir kahramanlık hikayesine çevirmeyi en iyi bilen firma.”

Dead Space 3 İnceleme

Dead Space 3 Görevler:

Aynı zamanda oyun süresince çeşitli opsiyonel yan görevler alıyoruz ancak bu görevlerden ikisi hariç herhangi birisinin pek bir yaratıcılık içerdiğini söyleyemeceğim. Hani yukarılarda Dead Space 3 oyun yapısının “bir sürü düşman öldürüp bir sonraki kısıma geçmekten ibaret olduğunu” söylemiştim ya? Hah, bu formülü literal olarak yan görevlere uygulayabilirsiniz:

Bir odaya giriyorsunuz, kapılar “Power Malfunction” yazarak kilitleniyor, üzerinize bir sürü düşman geliyor, öldürüp bir sonraki kısma geçiyorsunuz. Genelde ilgi çekici olmayan bir hikaye ve sonunda bir sürü silah parçası ve ekipman bulmaktan fazla bir şey içermiyor bu yan görevler, dolayısıyla ekstra bir kaç saat sunan boş bir eğlence olmaktan öteye gidemiyorlar ne yazık ki.

Dead Space 3 Co-op Modu:

Dead Space 3 duyurulduğundan bu yana sürekli konuşulan ve atmosferi ne yönde etkileyeceği konusunda Visceral’ın “coop’u atmosferi etkilemeyecek şekilde dizayn ettik” diyerek kendini savunma ihtiyacı hissedeceği ölçüde spekülasyonlar yapılan Dead Space 3 coop modu ise farklı eksi ve farklı artılara sahip bir mod.

Öncelikle coop modunun kesinlikle atmosferin ve yoğunluğundan götürdüğünü belirteyim, zaten oyunun atmosferi ikinci oyun kadar bile yoğun değil, bir de oyunu başka bir kişiyle paylaşıp izolasyon hissini de yok ettiğinizde atmosfer namına pek bir şey kalmıyor.

Ancak Coop modunun hikaye bağlamında oyuna kattığı bir şey var: Oyunu coop olarak oynadığınız zaman oyunun coop karakteri John Carver’ı oynayan kişi Carver’ın hikayesini deneyimleyebiliyor, diğer kişi de Carver’ın söylediklerini radyo üzerinden dinleyerek ya da oyuncular arasındaki konuşmalar sayesinde hikayeyi öğrenebiliyor.

Carver, ölen eşi ve çocuğuyla ilgili halüsinasyonlar görüyor, Clarke’la geyik muhabbeti yapıyor, dolayısıyla oyunda var olduğu zaman karakter etkileşimi ve hikaye anlamında oyuna çok şey katıyor ancak bu sefer de oyunun izolasyon hissi tamamen yok oluyor dediğim gibi.

Tek kişilik oyunda Carver’a ne oluyor derseniz, sizin görmediğiniz bir yerlerde bir şeyler yapıyor; mesela siz alt katı kontrol ederken o üst kata çıkıyor ya da korunması gereken bir karakteri koruyor. Kısacası Coop Dead Space 3′e güzel bir şekilde, üzerinde uğraşılarak eklenmiş, zaten bu konuda yapımcı Visceral’dan daha azını beklemezdim.

Dead Space 3 Grafikler ve Sesler:

Son olarak kısaca Dead Space 3’ün teknik kısmından bahsedelim. Dead Space 2′de grafik bağlamında ne gördüyseniz, bu oyunda da aynısını göreceksiniz; teknik anlamda sizi şaşkınlığa uğratacak veya etkileyecek bir oyun değil Dead Space 3. Bunun dışında ses yönetimi de her zamanki gibi gayet iyi, Necromorph’ların çıkardığı mide bulandırıcı, iğrenç sesler her zamanki gibi atmosferi inanılmaz bir biçimde perçinliyor ve seslendirmeler de bekleyeceğiniz üzere oldukça başarılı.

Dead Space 3 teknik anlamda beni ne hayal kırıklığına uğrattı, ne de şaşırttı, bu yapımdan tam olarak beklediğim buydu zaten. Sizin için de aynısının geçerli olacağına az çok eminim.

İncelemede Son Sözler:

Ne demiştik? Evet, “iyi” bir deneyim Dead Space 3. “Bir yere gir, bir sürü yaratık üzerine akın etsin, hepsini öldür, devam et” formülünü çok fazla tekrarlaması ve bu sebepten Necromorph’ları sıradan aksiyon oyunu düşmanlarına çevirmesi, Isaac’in bir çok noktada çok yapay bir biçimde oyuncuyuya hikayeyi anlatması, coop’un oyuna bir şey getirirken başka bir şeyi götürmesi gibi problemler oyunun “çok iyi, harika” bir yapım olmasını engelliyor.

Oyun cevaplayacağını iddia ettiği hiç bir soruyu cevaplamadığı gibi oyuncuya inanılmaz derecede kaliteli ve nitelikli bir deneyim de sunmuyor ne yazık ki. Sadece eğlence aramıyorsanız ve/veya hikayenin devamını merak etmiyorsanız Dead Space 3′ü pas geçebilirsiniz.

Künyesi
Yayımcı

Electronic Arts

Yapımcı

Visceral Games

Çıkış Tarihi

08 Şubat 2013

Sistem Gereksinimleri

Dead Space 3 Minimum Sistem Gereksinimleri:

İşlemci: Intel Pentium D 840 3.2 Ghz. veya eşdeğer AMD işlemci,

RAM: 1 Gb ram miktarı,

Ekran Kartı: NVidia 6800 XT veya AMD Radeon HD X1600 Pro ekran kartı,

O/S: Windows XP 32-Bit işletim sistemi.

Puanlamalar
Editörün Puanı
Okur Puanları
Siz de Puanlayın
Genel Değerlendirme
8.0
8.5
8.0
Editörün Puanı
8.5
Okur Puanları
1 Oy
Oyladınız
Oy Kullan
Çok İyi
0%
İyi
100%
Fena Değil
0%
Beğenmedim
0%
Yazar Hakkında
Kalof Tati
Yazılarını sosyal medya platformlarınızda paylaşmanızdan, sitede sörf yapmanızdan ve yorum yazmanızdan memnuniyet duyan bir website amelesi ve amatör Call of Duty oyuncusu...