İncelemeler
Hoşgeldiniz...
Minecraft: Küpler ve Oyunlar

“Küpler” ve “Dijital Ortamda Oynanan Oyun” olaylarını birleştirdiğimizde hiç şüphesiz aklımıza ilk olarak Minecraft geliyor. Doğal, zira küplerle dolu bir oyunun deli dehşet bir popülerliğe ulaşışını ilk olarak Minecraft’ta gözlemledik. Soru şu, “Minecraft neden popüler oldu?”. Marcus Persson, ya da daha sık duyabileceğiniz lakabıyla “Notch”, Minecraft’ı tasarlayıp yayınladığında, oyunun popülerleşmesi için müthiş bir reklam masrafı yapmadı. Hatta, oyunun popülerleşmesi için kılını kıpırdattığını sanmıyorum. Kendi tabiriyle “laf olsun diye” (Ancak bu hale çevirebildim, iyi de oturdu.) hazırladığı Minecraft’ın popülerleşmesine en büyük katkıyı, kuşkusuz internet yaptı. Oyun en başta Reddit’te adını duyurdu. Elden ele gezdi oyunun dosyaları, millet oynadı, yorumladı, beğenen oldu, beğenmeyen oldu. Sonra kimliği belirsiz bir varlık çıktı ortaya, “Ben bu oyunun videosunu çeker, YouTube’a da Upload ederim!” dedi. Video YouTube’a ulaştığında top tekrardan Reddit’e döndü. Bu defa video Reddit’te gezdi de gezdi. Video tutulunca, diğer insanlar “Bizim başımız kel mi? Biz de oynuyoruz! Biz de binlerce izlenme almalıyız!” dedi. Zamanla Minecraft YouTube’daki oyun kanallarının neredeyse tamamının en sevilen serilerine malzeme çıkarmaya başladı. Genel anlamda, dış faktörlere baktığımızda internet üzerinden yayılan viral reklam gibi bir şansı oldu sayın Notch’un.

Minecraft asıl konumuz değil tabi ki. Konumuz küpler. Konumuz Voxel. Minecraft gibi bir oyu… Bir dakika! Voxel? Açıklamış olayım, aradan çıksın. Voxel, öğrencilik hayatımızda tüm araştırma ödevlerimizi yapmak için kullandığımız site tarafından (Hepiniz anladınız hangi siteden bahsettiğimi. Biliyorum.) şöyle açıklanıyor: “Piksel düşün. Hani pikseller kare ya… Onu üç boyutlu yap. Ne oldu? Küp.”. Evet, Voxel, iki boyutlu bir yapı olan “piksel”in üçüncü boyuta aktarılmış halidir. Oyun piyasasında eskiden, geliştiriciler tarafından çevre tasarımlarında kullanılan grafik motorlarında da gördüğümüz Voxel, an itibariyle Minecraft sayesinde piyasada “küplerden oluşan oyun” anlamına gelen bir sözcük haline geldi. İnanmıyorsanız “Voxel Based Games” tarzı bir arama yapın, çıkan sonuçlar bol küplü olacak, garanti veriyorum.

Voxel’ı aradan çıkardık, geri dönelim konumuza. 2009 yılında çıkan bir oyun olan Minecraft, o yıldan bu zamana kadar bir ton iyi grafikli, Sandbox yapımlar olduğu halde, küplü yapısıyla popülerleşmeyi başardı. (Elder Scrolls IV: Oblivion 2006’da çıktı. Düşünün yani.) Voxel’ı bağrına basan bu yapımın piyasayı salladığını düşününce, sorular beliriyor aklımda. Bu sorulardan en önemlisi muhtemelen “Minecraft’ta neden küpler tercih edildi?”.

Bu sorunun cevabı, bir çok geliştiricinin neden oyunlarını “Voxel Based” hazırladıklarına da cevap oluyor. (Cube World ve Ace of Spades gibi…) Notch Minecraft’ı hazırlarken oyunculara tam anlamıyla özgürlük tanıyan ve oyundaki neredeyse olan tüm değişiklerden oyuncunun sorumlu olacağı bir yapımı hayal ettiğini, bir çok röportajında verdiği yanıtlardan biliyoruz. Oyuncuya tam anlamıyla özgürlük sağlamanın ilk yolu, oyuncuya haritada ve çevrede değişiklikler yapma imkanı sağlamaktır. Örneğin bir şeyler inşa etmelerine olanak sağlamak. Ancak oyuncuya belli miktarda nesne vererek bunları birleştirebilme imkanı sunsanız bile, nesnelerin limitli olması durumu, tam anlamıyla özgürlük hissine kapılmanızı engeller. (Bkz. : GMod) Ayrıca, ne tür nesneler vereceksiniz de oyuncular bu nesneleri birleştirerek başka bir nesne oluşturacak? GMod bize bir kahve makinası veriyor. Ne yapılacak bununla şimdi? Bloklar bu inşa etme olayı için mükemmel bir seçenek. Bir bina inşa etmek için bile, ihtiyacınız olacak en basit şey tuğlalardır, yanlış mıyım?

Tamamen kendi fikrime dayanarak bu soruya cevap olarak gördüğüm bir diğer husussa, basit bir temele dayalı kalarak oluşturulan ilgi çekici bir şeyin, insanlara çok daha çekici gelmesi bana göre. Bu sonuca varmamdaki en büyük etken, kısa süre önce bizlere sunulan Cube World’e girdiğimde verdiğim tepkiydi. Tam olarak “Öeeeaaah!!! Atmosferin güzelliğine bak!”. Ne güzelliği? Mükemmel grafiklerle ve Texture’lerle bezenmiş bir ağaçtan dökülen ve mükemmel bir efektle güneş ışığına bezenmiş bir çiçeği Skyrim’de gördüm. Sıradan. Ama aynı ağaç kahverengi ve yeşil bloklardan oluşup, pembe bloklar düşürdüğünde, blokların bu tarz bir sahneyi canlandırmakta kullanılışına hayranlıkla baktım.

Son bir şey daha. Minecraft oyunculara sonsuz bir harita sunuyor. Siz ilerledikçe genişleyen bir haritayı, CryEngine ile hazırlayamazsınız. Çevredeki yeni mekanların oluşması fazla uzun sürer, 10 dakika belli bir yöne doğru koşsanız, ortalama bir PC’nin C: diskini doldurursunuz, görüş uzaklığını biraz yükseltirseniz ortalama bir bilgisayarın cırtlaması muhtemeldir ve daha tonla bahane sayılabilir bunun için. Yani bu tarz bir oyundan mükemmel grafikler bekleyemezsiniz günümüzde.

Minecraft: Küpler ve Oyunlar

Minecraft küpleri popüler hale getirdikten sonra, iş geliştiricilere kaldı. İlk büyük çaplı ve düz Sandbox türünden farklı fikir bana sorarsanız Brick Force’du. Oyuncuların haritaları kendilerinin tasarlayacağı bir MMOFPS sundular bizlere. Aksiyon sönüktü ve küp tabanlı bir oyuna göre, oyuncuların haritayla etkileşime geçişi fazla kısıtlanmıştı. Bu defa Ace of Spades ile karşılaştık. Aksiyon dozajı nispeten daha iyi görünüyordu, haritadaki küpleri kırarak ve kazarak kendimize yollar açabildiğimiz için Sandbox biraz daha içine işlenmişti bu MMOFPS’in. Yine de bazı eksiklikler ve sıkıntılar (En büyük sorunları doğru düzgün bir sunucuları olmaması bana sorarsanız.) sebebiyle çok ilgi görmedi bu yapım da. Şimdi ise önümüzde Cube World var. Ben oyunu yaklaşık 2 hafta önce satın aldım. Sonsuzluğa uzanan bir haritada RPG keyfi sunuyor bu yeni oyun. Küpler kullanılarak sağlanabilecek en iyi atmosfer sağlanmış, potlardan silahlara, zırhlardan yiyeceklere geniş bir Craft yelpazesi sunuyor, aksiyon dozajı oldukça yerinde, Pet sistemi iyi ve oyun henüz Alpha sürecinde. Sitesine baktığımda kendi evinizi inşa etmek, yeni bölgeler (An itibariyle çöl, orman, okyanus gibi tanıdık bölgeler mevcut.), yeni Mob’lar, görev sistemi gibi planlanan da daha tonla içerik görüyorum. Bunlar da eklendikten sonra tadından yenmeyecek bir Voxel oyunu göreceğiz gibi geliyor bana.

Küplerin oyun piyasasında büyük ilgi görmesinin en büyük sebebi kuşkusuz ki yine Minecraft. Düşünün, “Küpler ve Oyunlar” başlığı altında bir yazı yazmaya çalışıyorsunuz ve Minecraft’ı köşeye bırakıp sadece konuya odaklanamıyorsunuz. Minecraft’ın bu yazıya etkisi işte bu kadar büyük. Ek olarak, bir çok geliştiricinin Minecraft’taki ana fikri kopyalayıp yapıştırarak kâr etme çabalarıyla çıkardıkları oyunlar da piyasada kol geziyor, malum. Bunun en güzel örneklerinden biri SurvivalCraft. SurvivalCraft bir Minecraft çakması demek çok zor değil. Bunu oyunu severek oynayan tonla oyuncudan biri olarak söylüyorum. Ağustos 2011’de Minecraft’ın mobil versiyonu yayınlandığında, bu mobil versiyonun PC’de oynadığımız Minecraft’ın verdiği zevkin %5’ini vermediğini gördük. Mobil piyasadaki Voxel tabanlı oyun açığını gören akıllı bir geliştirici, SurvivalCraft adında, iOS, Windwos Phone ve Android’de oynanabilen bir “Minecraft” sundu bizlere. Ben de dahil olmak üzere bir çok oyuncu da doğal olarak atladı üzerine bu yapımın.

Yazının sonuna geldiğimde, aklıma şu soru düştü: Küplerin oyun piyasasında popülerleşmesi şans mıydı, yoksa olan bir ihtiyaca cevap mı? Bu sorunun cevabı yoruma kalıyor, ortada üzerine düşünebileceğiniz seçeneklerse şu ikisi.

  • Minecraft hiç geliştirilmeseydi, başka biri Voxel tabanlı bir yapımı oyun piyasasında tepeye taşıyabilir miydi? Hatta başka biri Voxel tabanlı kaliteli bir oyun yapabilir miydi? Başka birinin aklına böyle bir fikir gelir miydi?
  • Voxel tabanlı oyunlar popülerleşmeseydi, oyuncular düz mantık “Sandbox” türüyle yetinebilir miydi?

Özetlemek gerekirse, Minecraft’ın başlattığı bol küplü oyun dünyası, bir süre daha popülerliğini koruyacak gibi geliyor bana. Özellikle de direk olarak Minecraft’ın kopyası oyunlar yerine, farklı mekanik ve türlere yönelik Voxel oyunları çıktıkça, küpler ilgi çekici olmaya devam edecek bana göre. Bu yazıyı yazmak için tonla Minecraft makalesi okudum, yaklaşık ikişer saat Minecraft, Ace of Spades ve Cube World oynadım, tonla Voxel oyunları hakkında yazı okudum. Her yeri küp görüyorum, beynim buharlaştı. Düzgün bir veda cümlesi kuramadım, affola. Kalın sağlıcakla.

Oy Kullan
Çok İyi
0%
İyi
0%
Fena Değil
0%
Beğenmedim
0%
Yazar Hakkında
Kalof Tati
Yazılarını sosyal medya platformlarınızda paylaşmanızdan, sitede sörf yapmanızdan ve yorum yazmanızdan memnuniyet duyan bir website amelesi ve amatör Call of Duty oyuncusu...