İncelemeler
Hoşgeldiniz...
Modların Gücü Adına: Black Mesa İnceleme

Half-Life evrenine geri dönmeyi kim istemez? Yıllardır üçüncü oyunu beklemekten heder olan bünyeye, bu hafta sonu öyle bir ilaç zerk edildi ki, tadından yenmez. İşte mod yapımcılarının en büyük başarılarından birisi, yeni Modların Gücü Adına’nın yeni bölümünün konuğu oluyor: Ve Black Mesa karşınızda.

Black Mesa, Half Life 2’nin 2007’de çıkan Episode 1’de kullanılan Source motorunu kullanarak yapılmış. Tüm dokular, neredeyse tüm sesler, konuşmalar ve müzikler baştan yapılmış. Müthiş bir emek, çaba, detay manyaklığı ve bütünlük var modda.

Ama yeniliklerin yanısıra, Half-Life 1’in özü birebir korunmuş. Hatta modern FPS’lere alışkın oyuncuların saçını yolmasına sebep olabilecek zıplama artı eğilme tuşuna aynı anda basmanız gereken “duck-jump” bile birebir korunmuş.

BLACK MESA’YA HOŞ GELDİNİZ…

Neredeyse 8 yıldır yapım aşamasında Black Mesa modu. 2004’te Half-Life 2’nin çıkmasından kısa bir süre sonra iki ayrı mod geliştirici ekibin aklına “yaw biz bu motorla ilk Half-Life’ı yapsak ne de güzel olur!” fikri düşer. Birbirlerinden habersiz geliştirmeye başlayan ekiplerden birisi, mod üstünde çalıştıklarını bir half life forumunda duyurunca, birbirlerinden haberdar olurlar.

Türkiye’de böyle bir şey olsa “vay siz bizim fikrimizi çaldınız!” la başlayıp küfürleşmelere kadar uzanacak ve asla bir sonuca varmayacak bu durum, iki mod geliştirici ekibin bir araya gelmesi ve kısa bir toplantıdan sonra, ekipleri birleştirip modu birlikte yapacaklarını duyurmalarından sonra iyice ciddiye biner. Ve Black Mesa Source modu doğar.

Bu 8 yıllık geliştirme sürecinde birçok zorluk çekmiş ekip. İki kere tüm site ve forumlarını kaybedip baştan kurmuşlar, bir kere de Black Mesa’nın kaynak kodları çalınmış (galiba Half-Life 2’nin makus talihi bu). Allah’tan “laaa, oyunumuzu neye siz yapıyonuz?! Biz ondan daha sinek yağı çıkaracağıdık” diye başlarına Valve ekşimemiş. Sadece kendi oyunlarıyla isim karışıklığı doğmaması için modun ismindeki “Source” kelimesinin çıkartılmasını isterler.

Modun gelişiminin neden 8 yıl sürdüğü ortada. Mod dünyasında alışık olmadığımız, çok ciddi bir kalite söz konusu. Modun yapımının son zamanlarında 40 kişi üstünde çalışıyormuş. Ekibin lideri Carlos Montra’nın ve ekibin büyük kısmının bu başarıdan sonra Valve’da veya oyun dünyasının başka bir köşesinde iş bulması kesin gibi bir şey.

ZIPLAMAK İÇİN UĞRAŞMAK LAZIM

Duck-Jump, yani zıplarken aynı anda CTRL’e de basma kültürü aynen korunmuş. Yanlız bunu hatırlayana, hatırladıktan sonra da başarana kadar bayağı sıkıntı çekebilirsiniz, çünkü en kısa borunun üstünden bile düz zıplamayla atlamak mümkün olmayabiliyor.

Tanıdık bazı yüzler karşınıza çıkacak, ilk Half-Life’ın low-res grafiklerinde dikkatinizi çekmemiş olabilecek eski dostlarla karşılaşıp şaşıracaksınız.

Black Mesa’ya Half-Life’ın özünü değiştirmeden bir sürü mantıklı ekleme yapılmış. Laboratuarlarda kadın bilim insanları var bir kere. Ayrıca oyunun başından sonuna dek yeni mekanlar eklenmiş ve birçok eski mekana da oynanışı düzgünleştiren düzenlemeler yapılmış..

Yanlız dikkatimi çeken bir şey var, ortalık Barnacle kaynıyor. Half-Life’da her köşe başını dönünce tavandan sarkan bir dil tarafından ümüğümüzün sıkıldığını hatırlamıyorum, ama Black Mesa’da durduk yere havalanmaya başlarsanız tavana doğru sevgiyle çekiliyor olabilirsiniz, dikkat.

KADIN BİLİM ADAMI MI, İNSANI MI?

Oyuna yeni eklenen modeller, hem insanlar, hem de yaratıklar çok başarılı. İnsanların hem yüz ifadeleri, hem de dudak uyumları üstünde çok çalışıldığı belli oluyor. Yaratıklar ise fizik motorunun da yardımıyla, cesedini alıp elinizde evirip çevirebildiğiniz ve her yanını inceleyebildiğinizden ayrı bir iğrençlik kazanmışlar. Tabii ki iyi anlamda söylüyorum bunu.

Taretler var ya, ah o taretler. Bunlar başınıza büyük bela olacak. Hem duvara sabitlenmiş olanlar, hem de tripodlu olanlar saniyeler içinde sizi biçiyor. Source engine kullanılmasının en güzel yanı ise, eğer bir taretin arkasına geçebilirseniz “E” ye basarak yerden alabiliyor ve dilediğiniz yere kurarak düşmanlara ateş açmasını sağlayabiliyorsunuz.

Black Mesa İnceleme

Askerler yine büyük sorun yaratıyorlar. Telsiz konuşmaları duymaya başladığınızda, korkmaya da başlayabilirsiniz, çünkü onlar da taretleri gibi saniyeler içinde işinizi bitiriyorlar. İyi çatışıyorlar, en ufak açıklıktan mermi sıkıyorlar, ama nedense bomba atmaya çekiniyorlar.

Half-Life’da iğne deliğine saklansanız boğazınızdan içeri atacak kadar isabetliydiler. Black Mesa’da 2-3 kez bomba attılar, hiç biri de isabet etmedi. Ayrıca benden size bir tüyo: Askerlerin ilacı magnum’la headshot atmak. Daima magnumunuzda mermi olsun.

Black Mesa’nın kendi içinde bir de Achievement (Türkçe’si başarım) sistemi var. Modu bitirdikten sonra tüm başarımları tamamlamak için tekrar oynamak isteyebilirsiniz, bu da zaten 10-12 saat gibi doyurucu uzunluğu olan bu modu iyice uzun ömürlü yapıyor.

BEKLENMEDİK SONUÇLAR

FPS’lerde amacın ve hedefin bize sapsarı bir okla gösterilmesine, veya önümüzdeki askeri takip ederek “ikinci adam” rolü üstlenmeye o kadar alışmışız ki, bazı noktalarda ciddi 14 yıl öncesinin FPS mantığına geri dönüp “şimdi ne yapmam lazım?” diye düşünmek, kafayı çalıştırmak şahane bir his oldu. Çıkışı bulamadığınız, nereye atlayacağınızı bilemediğiniz anlar ilk başta sıkıntı verse de “ya evet, bir zamanlar beynim vardı benim, kullanırdım onu” diyorsunuz.

Modda Xen bölümleri yok. Lambda Core’daki geçide atladığınızda mod sona eriyor. Yani Half-Life’ın 17 bölümünden 13’ü var şu anda. Bence modu bölmeleri iyi olmuş, eğer Xen bölümleri de yapılsaydı, modu bir süre daha göremezdik. Ama ekip oyunun son 4 bölümü olan Xen gezegeni üstünde çalışıyorlar. Ve bir süre sonra Black Mesa’ya ek olarak çıkartacaklar.

Modların Gücü Adına: Black Mesa

Beni esas heyecanlandıran, bundan sonra olacaklar. Black Mesa ekibinin çok başarılı olduğu artık ortada. Hem ekibe destek gelecektir -ki bence bir Kickstarter kampanyası patlatmalılar – hem de Black Mesa’nın üstüne eklenecek modlar şimdiden birilerinin aklına düşmüştür bile. Yani kısacası dostlar, Black Mesa’ya yeniden hoş geldiniz. Levyeniz sizi özlemişti.

1998’de çıkan Half-Life’ın yenilenmiş versiyonu Black Mesa’ya Steam üzerinden erişebilirsiniz. İlk Half-Life ile Black Mesa karşılaştırması video aradaki farkı gözler önüne seriyor, izlemenizi tavsiye ederim.

Puanlamalar
Editörün Puanı
Okur Puanları
Siz de Puanlayın
Genel Değerlendirme
9.0
9.5
9.0
Editörün Puanı
9.5
Okur Puanları
1 Oy
Oyladınız
Oy Kullan
Çok İyi
0%
İyi
100%
Fena Değil
0%
Beğenmedim
0%
Yazar Hakkında
Kalof Tati
Yazılarını sosyal medya platformlarınızda paylaşmanızdan, sitede sörf yapmanızdan ve yorum yazmanızdan memnuniyet duyan bir website amelesi ve amatör Call of Duty oyuncusu...