Oyun Rehberleri
Hoşgeldiniz...
DOTA 2 Terimler Rehberi
0

Bildiğiniz gibi Dota 2 oyununda oyuncular tarafından bir çok terimler ve kısaltmalar kullanılmakta. Dota 2 oyunu içinde ve konuşma dilinde kullanılan tüm terimler ve anlamları ile özellikle oyun jargonunu sözlük mahiyetindeki bu rehberimizde sizlere sunmaya çalıştık. Oyuna yeni başlayan oyuncular için faydalı olmasını arzu ettiğimiz bu yazımızı umarız beğenirsiniz.

Lütfen yorum yapınız ve sosyal hesaplarınızda paylaşınız, teşekkürler. Dota 2’de bulunan tüm oyun karakterlerinin özellikleri, yetenekleri, itemlerinin yanı sıra taktik ve tavsiyelerimizi içeren Dota 2 Karakterler Rehberi‘ne bağlantıdan ulaşabilirsiniz.

Genel Terimler:

Dota 2’de kullanılan genel terimler ve anlamları şöyle;

  • Active: Tıklanıldığı zaman etkili olan yetenek.
  • Agility: Çeviklik.
  • All Attributes: Tüm özellikler (zeka, güç, çeviklik, vb).
  • Ancient: Dire ve Radiant taraflarında bulunan ana binaya verilen isimdir. Karşı takımın ana binasını yıkan takım oyunu kazanır.
  • Armor Reduction: Zırh zayıflatma.
  • Armor: Zırh.
  • Attack slow: Saldırı hızında yavaşlatma.
  • Attack Speed: Saldırı hızı.
  • Banish: Bu büyüye maruz kalan kişi belli süre boyunca fiziksel saldırı yapamaz, fiziksel saldırılardan etkilenmez, büyüsel saldırılardan daha fazla hasar alır ve hareket hızı yavaşlar.
  • Barrack/Baraka: Her ana şehrin 3 koridorunun başında bulunan barakalardır. Buralardan belli süre arayla bilgisayar kontrolünde birimler çıkar.(Yakın saldırı ve menzilli saldırı birimleri) Baraka yıkılırsa, yıkan takım o koridora ait kendi barakalarından daha güçlü birimler çıkarır.
  • Bot/bottom: Alt koridor anlamına gelir.
  • Cast: Yeteneği kullanmak veya büyüyü yapmak anlamına gelir.
  • Chain Damage: Yıldırım hasarı.
  • Chance to Chain: Yıldırım şansı.
  • Chance to Stun: Sersemletme şansı.
  • Channeled: Süreli: Yetenek kullanıldığı sırada kahramanımız hareket ederse, başka bir yeteneğini kullanırsa yetenek iptal olur. Gelebilecek hasarlar süreli yeteneği iptal etmezken, sersemletme (stun), susturma(silence), vb gibi yeteneklerle iptal edilebilir.
  • Cooldown (CD): Kullanılan yeteneğin tekrar kullanılabilmesi için gerekli süredir.
  • Creep: Barakalardan çıkan bilgisayar kontrolündeki birimlerdir. Bulunduğu koridor üzerinden ilerleyerek önüne çıkan düşman birimlere, oyuncu, kule ve binalara saldırır.
  • Critical Chance: Kritik vurma şansı.
  • Damage over time (dot): Zaman içinde hasar veren.
  • Damage Per Second (dps): Saniye başına üretilen hasar.
  • Damage Reduce: Hasarı azaltma.
  • Dire: Haritanın sağ üst köşesindeki ana şehrin ismidir. Dire kötülüğü temsil eder.
  • Evasion: Gelecek fiziksel saldırılardan kaçabilmek.
  • Experience: Tecrübe. Düşman birimleri veya oyuncuları öldürdüğümüzde tecrübe puanı kazanırız ve seviye atlamamıza yarar.
  • Heal over time(hot): Zaman içinde iyileştiren.
  • Heal: İyileşmek, iyileştirmek, sağlık yenilenme sağlamak.
  • Health Point (HP): Kahramanın sahip olduğu sağlık miktarıdır.
  • Health: Sağlık.
  • Hero: Oyun içinde seçip oynadığımız kahramandır.
  • Hex: Düşmanı belirli süre boyunca zararsız bir yaratığa çeviren yetenek. Bu esnada düşman saldıramaz, yeteneklerini kullanamaz.
  • Immune: Etkili olduğu süre içersinde hiçbir şekilde etkilenmemek. Fiziksel saldırılara karşı, büyüsel hasarlara karşı veya hareket hızını yavaşlatıcı gibi etkenleri yok sayabilen yetenekler ve eşyalar vardır.
  • Intelligence: Zeka.
  • Item: Oyun içinde satın alabileceğimiz eşyalardır.
  • Lane: Haritada bulunan koridorlardır. Üst, orta ve alt koridor olmak üzere 3 adet yer alır.
  • Level: Seviye. Oyuna 1. seviyeden başlamamızla beraber kazandığımız tecrübeler sonucu maksimum 25. seviyeye ulaşabiliriz.
  • Lifesteal: Can çalmak. Saldırdığı kişiye verdiği hasarın bir kısmıyla kendine sağlık yenilenmesi sağlar.
  • Magical Damage: Büyüsel hasar. Genel olarak yetenek veya eşya ile yapılan saldırılar.
  • Maim: Sakatlamak, hareket hızını yavaşlatmak.
  • Mana: Kahramanın yeteneklerini kullanması için gerekli olan materyeldir.
  • Mega Creep: Tüm barakaları yıkan takım, durdurulması zor ve daha güçlü birimlere sahip olur.
  • Melee Chance: Yakından saldırı yapan kahramanlar için şansı.
  • Mid: Orta koridor anlamına gelir.
  • Mini-Stun: Kısa süreli, anlık sersemletme.
  • Move slow: Hareket hızında yavaşlatma.
  • Movement Speed: Hareket hızı.
  • Neutrals: Orman içinde bulunan bilgisayar kontrolündeki tarafsız birimlerdir. Jungler oynayan kişiler orman içindeki birimleri öldürerek altın ve tecrübe kazanabilir.
  • Passive: Pasif olarak etkili olan yetenek.
  • Physical Damage: Fiziksel hasar. Genel olarak yetenek ve eşya kullanmadan yapılan saldırılar.
  • Pierce Chance: Delme olasılığı.
  • Pierce to Damage: Delme hasarı.
  • Pure Damage: Saf hasar. Saf hasar ne büyüsel defans nede armorla azaltılabilir.
  • Purge: Arındırma: Atılan düşmanın üzerinde bulunan faydalı ve koruyucu büyüleri yok eder, düşmanı kısa süreliğine yavaşlatır. Oyunda kimi zaman en stratejik ve önemli büyüdür. Ormandaki tarafsız birimlerde, bazı kahramanlarda purge yeteneği yer aldığı gibi, Diffusal Blade aktif olarak kullanıldığında purge yapabilir.
  • Radiant: Haritanın sol alt köşesindeki ana şehrin ismidir. Radiant iyiliği temsil eder.
  • Ranged Chance: Uzaktan saldırı yapan, menzilli kahramanlar için şansı.
  • Regeneration: Yenilenme, dolma anlamına gelir. Sağlık yenilenmesi (Hp regen, gibi.)
  • Restored: Dolması, tamamlanması anlamında. (mana, ve sağlık dolumu gibi.)
  • Silence: Susturma: Bu etkiye maruz kalan kahramanlar geçerli süre içersinde yeteneklerini kullanamazlar.
  • Skill: Oyun içinde kahramanların sahip olduğu yeteneklerdir.
  • Slow: Düşmanın hareket veya saldırı hızını yavaşlatmak, yeteneklerde veya eşyalarda yer alabilir.
  • Solo: Koridorda tek başına oynayan oyuncuya denir. Koridorda tek oynandığında normale göre daha fazla tecrübe kazanılır. Genellikle orta koridorda geçerlidir. Alt veya üst koridorda da duruma göre tek başına kalınabilir.
  • Spell Resistance: Büyülere karşı direnç.
  • Spell: Büyü anlamına gelir. Kullanılan yeteneklere de denilebilir.
  • Stats: Karakterin sahip olduğu özellikler. (zeka, sağlık kapasitesi, güç, mana yenilenme hızı, vb.)
  • Strength: Güç.
  • Stun Duration: Sersemletme süresi.
  • Stun: Bu etkiye maruz kalan kahramanlar sersemler ve etkisiz hale gelirler. Geçerli süre içersinde hareket edemez, saldırıda bulunamaz, yeteneklerini kullanamaz, sahip oldukları eşyaları kullanamazlar.
  • Teleport: Işınlanma.
  • Top: Üst koridor anlamına gelir.
  • Tower: Oyunda bulunan bilgisayar kontrolündeki kulelerdir. Yakınına yaklaşan düşmanlara saldırır. Kule yakınında yapılan kalabalık savaşta düşman kahramanına saldırırsanız kule ilk olarak size saldıracaktır. Her koridorda Radiant ve Dire şehirlerine ait 3’er adet kule vardır. Barakaların arkasında ise ana şehri koruyan 2 adet kule bulunur.
  • Trilane/3lane: Aynı koridorda aynı takımdan 3 oyuncunun olduğu anlamına gelir.
  • True Damage: Tam hasar. Düşmanın sahip olduğu zırh veya direncini yok sayarak verilen hasar.
  • Ultimate/ulti: Kahramanın sahip olduğu en güçlü yeteneğidir, çoğu zaman oyun içersindeki rolünü bu yeteneği belirler. Bazı kahramanların pasif olsa dahi, çoğu ultimate en fazla bekleme süresine sahip yetenektir.

Dota 2 Terimler Sözlüğü ve Rehberi

Oyuniçi Terimler:

Dota 2 oynanışı sırasında kullanılan oyuniçi terimler şunlar;

  • All mid: Tüm takıma orta koridorda toplanılması için çağrıda bulunmaktır.
  • Aoe: Area of effect. Alan etkili olan yetenekler veya büyüler için kullanılır.
  • Assist: Düşman oyuncunun ölmesinde yardımcı bulunursanız bu bölüme kaydedilir.
  • Back/b: Geri kaçılması için yapılan uyarıdır.
  • Bait: Yem olmak anlamına gelir. Geride bekleyerek takım arkadaşlarınızdan birini ön safhalarda tek beklemesini söyleyebilir ve düşmanın saldırmaya yeltendiği sırada karşı saldırıya geçebilirsiniz.
  • Bd: Back door. Düşman kulesine veya binasına yakınında müttefik birimleri olmadan saldırma anlamında kullanılır.
  • Buyback: Öldükten sonra canlanma süresini beklemeden, altın harcanarak oyuna geri dönmektir.
  • Care: Takım arkadaşlarınıza, olabilecek saldırılara karşı dikkatli olmaları konusunda yapılan uyarıdır.
  • Carry: Düşmana en fazla hasarı verebilen, en fazla tecrübe ve altın kazanması gereken sınıftır.
  • Combo: Türkçesi karışım anlamına gelsede, oyun içinde birçok skill’lerin aynı anda yada seri bi şekilde sırayla kullanılması olayına denir.
  • Counter, Counter’lamak: Karşılık vermek anlamına gelir, bir heroyu counter’lamak demek o heroyu efektiv bir şekilde etkisiz hale getirmek demektir.
  • Courier: Eşyalarımızı taşabilen kuryedir.
  • Creep Block: Müttefik birimlerinizin yolunu kapatabilir, koridora varış sürelerini geciktirebilirsiniz. Koridorda üstünlük sağlayabilmek için genelde oyun başı creep block yapılır.
  • Creep Pull: Ormanda bulunan tarafsız birimlere belli zamanlarda saldırıp koridora doğru çekerek, müttefik birimleriniz tarafından saldırılması ve koridorda denge, üstünlük sağlamaya denir.
  • Death: Oyun içinde öldüğünüzde bu bölüme kaydedilir.
  • Deny (red): Müttefik birimlerin veya kulelerin sağlıkları belli bir sınırdan aşağı düştüğünde saldırı yapılarak yok edilebilir. Müttefik birimler yok edildiğinde karşı takımdaki oyuncu daha az tecrübe puanı kazanır. Müttefik kule iptal edildiğinde karşı takım daha az altın kazanır. Ayrıca zaman içinde hasar veren bir büyüden etkilenmiş ve sağlığı az kalan takım arkadaşlarınıza da saldırıda bulunarak yok edebilir ve karşı düşmanın öldürme puanı(leş/kill) kazanmasını engelleyebilirsiniz.
  • Deward: Düşmanın koyduğu ward konusunda uyarmak, yok edilmesi gerektiği konusunda takım arkadaşlarınıza haber vermek amacıyla yazılır.
  • Disabler: Düşmanı yetenekleri ile etkisiz hale getirebilen ve takım arkadaşları için zaman kazanabilen sınıftır.
  • Dodge: Kaçınmak. Oyun içinde bazı skill’lerden kaçmak onlardan sıyrılmak için yaptığınız haraketlerdir, örneğin blink dagger itemi ile birçok skill’i dodge’leyebilirsiniz.
  • Durable: Gelecek hasarlara karşı dayanaklı, hayatta kalma olanakları fazla olan sınıftır.
  • Epic: Etkileyici şekilde iyi gerçekleşen bir olay sonrası söylenen sözdür.
  • Escape: Zor durumda kaldığında savaş alanından kaçabilen sınıftır.
  • Fail: Umulanın aksine yanlış yapılan veya başarısızlıkla sonuçlanan için söylenir.
  • Farm/Farming/Farmer: Oyunda altın kazanmak ve bunun için çabalamak anlamındadır. Oyun da kazandığınız altınlar ile eşya, eşyalar ile de caydırıcı şekilde güçlenebiliyorsunuz. Fakat fazla şekilde altın kazanmak için geçen süre ile alınan eşyalar, takım savaşlarında takımınızın yanında olmadığınız sürece bir işe yaramayacaktır.
  • Fat: Seviyesi yüksek, iyi şekilde altın kazanmış ve iyi eşyalar ile donanmış bir oyuncu için söylenir.
  • Feed/Feeder: Gereksiz yere karşı takım oyuncularına ölen ve onların güçlenmesine sebep olan oyunculara denir.
  • First blood (fb): Oyunda gerçekleşen ilk ölümdür. İlk kan akıtan, düşmanı öldüren kişi ekstra altın kazanır.
  • Focus: Yoğunlaşma ve hedef gösterme manasında kullanılır. Örnek olarak “focus lion” ile, Lion kahramanı ilk hedef gösterilmiştir. Genelde, savaşlarda etkili fakat kolay öldürülebilen kahramanlar hedef alınırken kullanılır.
  • Gank: Ansızın düşmana saldırarak öldürmek veya öldürmek istediğiniz düşman konusunda takımınıza öncesinde uyarıda bulunmak anlamına gelir. Koridor için yazıldığında takım arkadaşlarınızdan yardım için yazılabilir. (Gank mid, gank top, vb.)
  • Ganker: Düşmana saldırmak için doğru zamanı kollar, farklı koridorlara giderek düşman oyuncuları öldüren veya öldürülmesinde yardımcı olan sınıftır.
  • Greedy: Düşmanı öldürmek uğruna gereksiz şekilde ısrarcı olup, sonucunda kendisi ölen oyunculara denir.
  • Harass: Düşmana hasar vermek, koridordan uzaklaşmasını sağlamak için söylenir.
  • Intiator: Savaşı ilk başlatan ve düşmanı savunmasız yakalamayı amaçlayan sınıftır.
  • Invis: Oyun içindeki görünmez heroları belirtmek için kullanılan kelime.
  • Juke: Rakibi şaşırtmak, kandırmak.
  • Jungle: Orman.
  • Jungler: Koridorda yer almayıp, orman içinde bulunan tarafsız birimleri öldürerek altın kazanan ve seviye atlayan sınıftır. Oyun içinde woods, forest kelimeleri kullanarak da ifade edilebilir.
  • Kill: Düşman kahramanlarına son vuruş yapıp öldürdüğünüzde bu bölüme kaydedilir.
  • Killsteal/ks: Ölmeye yakın sağlığı az olan düşman oyuncuya son vuruş yapılarak ölümün çalınmasıdır.
  • Lane Support: Koridorda bulunan diğer takım arkadaşına destek olarak altın ve tecrübe kazanmasında yardımcı olan, karşısında bulunan düşmanları kışkırtması gereken sınıftır.
  • Leaver: Oyunu terk eden oyunculara denir.
  • Leech: Birimlerle veya kahramanlarla yakın savaşa girmeyerek, belli bir uzaklıkta kalıp sadece tecrübe puanı kazanmaktır. Aynı durum görünmez olarak yapılabilir.
  • Melee: Yakın mesafeden saldırı yapabilen anlamındadır.
  • Miss/ss: Takım arkadaşlarını uyarmak için yapılan çağrıdır. Koridorda karşısında yer alan düşman oyuncunun olmadığı konusunda, diğer koridorda bulunan oyunculara uyarı verilir.
  • Noob: Oyunda yeni olan veya oyunu kötü oynayan oyunculara denir.
  • Nuker: Kısa zaman içinde çok fazla hasar verebilen sınıftır.
  • Push: Hızlı şekilde saldırılması veya belirtilen koridordan ilerlenmesi anlamına gelir.
  • Pusher: Yetenekleri sayesinde koridoru hızla ilerletebilen, birimleri kolay öldürebilen, kuleleri ve binaları çabuk yıkabilen sınıftır.
  • Rage quit: Oyun içinde sinirlendiğinden dolayı oyunu terk eden oyunculara denir.
  • Ranged: Uzak mesafeden, menzilli saldırı yapabilen anlamındadır.
  • Roamer: Altın kazanmak için bir kaygısı olmayıp haritada dolaşarak koridorlarda ani baskınlar yapan, düşmanı caydıran oyuncu sınıfıdır.
  • Rosh: Roshan’ın kısaltmasıdır, takım arkadaşlarınıza Roshan’ı öldürmek için yardım çağrısında bulunmak veya o bölgeyi kontrol etmek için yazılabilir.
  • Ruin: Başarısız hareketler sonucu oyununun kötü gitmesine sebep oyuncu için söylenir.
  • Stack, Stacklemek: Türkçesi yığın anlamına gelir. Birden fazla yaratık grubunun birikmesini sağlayan eylemdir jungle rehberimizde bulabilirsiniz.
  • Support: Diğer oyunculara destek olması gereken, zorlu durumlarda takım arkadaşlarını kurtarması gereken sınıftır. Bu sınıf courier ve ward alarak takımına yardımda bulunması gerekir.
  • Tank: Fazla sağlığa sahip olması ve savaşlarda düşmanın dikkatini çekerek en fazla hasarı alması gereken sınıftır.
  • Tower Hug: Müttefik kulenizin yakınında yer alarak, olabilecek saldırılara karşı hazırlıklı olmanız, kuleden çok uzaklaşmadan tecrübe puanı ve altın kazanmaya çalışmanızdır.
  • Troll: Oyunu ciddiyetsiz şekilde oynayan, diğer oyuncuları huzursuz eden ve oyun düzenini bozmaya çalışan oyunculara denir.
  • Ward: Konulan yerde haritada belli bir görüş açısı sağlar.

Eşya Terimleri:

Dota 2 eşyaları ile ilgili terimler şunlar;

  • Ac: Assault Cuirass eşyası,
  • Bf: Battle Fury eşyası veya Butterfly eşyası,
  • Bkb: Black King Bar eşyası,
  • Bm:Blade Mail eşyası,
  • Diff:Diffisual Blade eşyası,
  • Gem: Gem of True Sight eşyası,
  • Mkb: Monkey King Bar eşyası,
  • Specter: Aghanim’s Specter eşyası,
  • Sy: Sang and Yasha eşyası,
  • Taras: Heart of Tarrasque eşyası,
  • Tp:Town Portal Scrool eşyası,
  • Vg: Vanguard eşyası.

Konuşma Dili Terimleri:

Dota 2 oyuncuları arasındaki chat/konuşmalarda geçen terimler ve anlamları da şöyle;

  • afk: Away from keyboard. Bilgisayar başında olmayan oyuncular için kullanılır.
  • bg: Bad game. Kötü oyundu. Oyun sonunda beğenmediğiniz oyunlar için kullanılır.
  • brb: Be right back. Birazdan geri döneceğim.
  • dc: Disconnect. Oyundan düşmek.
  • gg: Good game. Güzel oyundu. Her ne kadar güzel oyun anlamına gelse de genelde oyun bitti biz kaybettik anlamına gelir(pro maçlarda(lobi maçları) all chat’e gg yazarak oyun bitirilir)
  • gl: Good luck. Bol şans.
  • gtg: Got to go. Gitmem lazım.
  • hf: Have fun. İyi eğlenceler.
  • idc: I dont care. Umrumda değil.
  • idd: Indeed. Aynen, katılıyorum.
  • idk: I dont know. Bilmiyorum.
  • L2P: Learn to play. Oynamayı öğren.
  • lol: Laughing Out Loud. Sesli güldüm.
  • nc: Natural creeps,natural camp. Ormanda bulunan yaratıklar veya kampları.
  • omw: On My Way. Yoldayım, geliyorum.
  • oom: Out of mana. Manam kalmadı.
  • op: Overpowered. Türkçesi boyun eğdirmek, zararsız hale getirmek anlamına gelsede oyun içinde oyuncuların çok güçlü olan herolar için kullandıkları jargondur.
  • wp: Well played. İyi oynadınız. Çekişmeli geçen iyi oyunlar için kullanılır.
Yazıyı Oyla
Çok İyi
100%
İyi
0%
Eh İşte
0%
Kötü
0%
Yazar Hakkında
Veteran Soldier
Yazılarını sosyal medya platformlarınızda paylaşmanızdan, sitede sörf yapmanızdan ve yorum yazmanızdan memnuniyet duyan bir website amelesi ve amatör Call of Duty oyuncusu...