İncelemeler
Hoşgeldiniz...
FIFA 15 Sistem Gereksinimleri ve İncelemesi
0

Minimum ve önerilen sistem gereksinim bilgilerine de yer verdiğimiz FIFA 15 incelememize başlamadan önce belirtmeliyim ki oyun oldukça iyi olmuş. Gerçekçilik olsun kullanıcı dostu menüleri olsun FIFA 15 FIFA 14‘ün üzerine bayağı koymuş diyebiliriz. FIFA 15 menüleri ve müzikleriyle yine çok keyifli. En önemlisi artık yükleme ekranlarında uzun süre beklemiyorsunuz.

Fifa 15 incelememizin büyük bölümünü oluşturan Fifa 15 online seasons modunu oynadık. Bekleme ekranları çok hızlı geçmesiyle beraber kolay seçimler yenilenmiş taktik ekranı hoşumuza gitti. Bu arada belirtmeliyim ki guest yani misafir kullanıcı artık tüm bölümlere ekleyebiliyorsunuz. Ultimate team modunda bile arkadaşınızla beraber oynamanız FIFA 15 ile mümkün.

Artık Arkadaşlarınızla Oynamak Mümkün…

Hemen takım seçimi ekranına girdik. Artık takımınızın sadece yıldızına değil ortalama puanına göre rakipler geliyor. Aynı şekilde sizin de ortalama yıldız puanınıza göre rakipler gelebiliyor. Bunu menüden ortalamanıza göre rakip gelsin veya gelmesin şeklinde ayarlayabiliyorsunuz. Örnek vermek gerekirse Galatasaray ve Fenerbahçe’yi seçtiğinizde rakip olarak Barcelona veya Real Madrid düşmüyor.

FIFA 15 Sistem Gereksinimleri
Minimum

İşletim Sistemi Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 veya üzeri 64-Bit işletim sistemi.
İşlemci Intel Core2 Quad Q6600 2.40 GHz. ya da AMD Phenom 7950 Quad-Core 2.4 GHz. ya da AMD Athlon II X4 620 2.6 GHz. veya üzeri işlemci.
Ram 4 Gb. veya üzeri ram miktarı.
Ekran Kartı AMD Radeon HD 5770 ya da NVidia GeForce GTX 650 veya üzeri ekran kartı.
Harddisk 13 Gb. boş alan.
DirectX DX 11

FIFA 15 Minimum Sistem Gereksinimleri

Oynanış:

FIFA 15 oynanışında hemen şunu farkediyorsunuz çalım atmak dert. Messi de olsa Ronaldo da olsa karşınızda savunmayı biraz çözmüş bir rakip varsa çalım işi zor. Eee baktık çalım atılmıyor döndük total futbola. Pasların yönü hızı ve yaratıcılığı tamamen size kalmış. Oyunda en önemli faktör futbol zekası olmuş diyebilirim. Yani yaratıcı bir futbol oynamalısınız Messiye ver gitsin olayı çok kalmamış.

Savunma kısmına geldiğimizde ise şahsen olayı hala tam çözemedim. FIFA 15 oynarken R2 tuşuna ayarladığım savunma için destek çağır butonunu kullanırken aynı zamanda kendi yönettiğiniz savuma oyuncusunu geri çekmenizde fayda var. Genellikle maçlarım 6-4 tarzı bitti. Yerim ama atarım tarzıyla bir oyun sergiledim açıkcası.

Duran ve oyunda olmayan bir adamdan sadece X tuşuna basarak top alamıyorsunuz onu belirteyim. FIFA 15’te savunma yaparken artık şut tuşunu kullanmanız neredeyse şart olmuş. Basılı tuttuğunuzda atak yapan oyuncuyu çekerek ve iterek rahatsız ederken bas çek yaptığınızda ise topa hamle yapıyorsunuz. Tabi ki zamanlamanız çok önemli.

Oyunda sinir bozan unsurlarda yok değil. FIFA 15 yine online bölüme el müdahalesini koymamış. Yani top sizin veya rakibin eline çarptığında herhangi bir düdük çalmıyor ve pozisyon vücudunuza çarpmışcasına devam ediyor.

Bir de karşımıza home away yani ev ve deplasman sorunu çıktı. Yaklaşık 100 maçın 90’ını evde yaparken sadece 10 tanesini falan deplasmanda yaptık. Bu yakında bir patch ile düzeltileceğini düşündüğüm saçmalık.

Freekick ve duran toplar harika olmuş. Daha ilk maçımda Selçuk İnan ile örümcek ağlarını aldım. Freekickleri kullanırken büyük keyif alıyorsunuz.

Oyunu hızlandıran ve süprizler yaşatan olay taç atışları olmuş. Foul pozisyonlarında olduğu gibi beklemeden hızlı bir şekilde taçları kullanarak rakibinizi az adamla yaklamanız FIFA 15’te mümkün.

Arada sırada yaşanan takılmalar karşınızdaki kişinin bağlantısından yaşanıyor olabilir. Bu can sıkıcı maçlara mutlaka denk geleceksiniz. Fakat maçın başlarında menüye girerek maçtan ayrıl kısmında ikinci bir secenek mevcut Mutual Quit. Buraya girerek maçı sonlandırmaya oy verebilir ve rakibinizde oy verirse herhangi bir puan veya maç kaybı yaşamadan maçtan ayrılabilirsiniz.

Oyun Motoru:

PlayStation 4 ve XBox One çıktığından beri artık FIFA oyunları ikiye ayrılıyor; Ignite motoru olan ve olmayan şeklinde. Nedir bu Ignite diyecek olursanız kısaca açıklayayım. Ignite, EA’in geliştirdiği yeni nesil grafik ve oyun motoru. Atmosferden tutun, oyuncuların hareketlerine kadar Ignite, oyunun tüm fizik kurallarını çiziyor. Önceki kullanılan motor mevcut nesilde limitleri zorladığı için Ignite sadece yeni nesilde kullanılabiliyor. O yüzden de eski motoru kullanan XBox 360 ve PlayStation 3 versiyonu ile yenisini kullanan PS4 ve One versiyonları şeklinde ikiye ayrılıyor. Bizim incelediğimiz doğal olarak Ignite’lı olan.

Ignite’ın bu sene için bir önemli özelliği de PC’ye gelmiş olması. Geçtiğimiz sene Ignite’a sahip olan FIFA 14 oyunu sadece yeni nesil konsollar için çıkmıştı. Bu hamle tabii ki biraz da konsolların satışını artırmak içindi. Ancak PC’cilerin özlediği kaliteli grafiklere sahip FIFA nihayet bu sene geldi. Biz FIFA 2015’i PlayStation 4 platformunda incelediğimiz için konsol versiyonunu ele alıyoruz.

FIFA 15 Sistem Gereksinimleri
Önerilen

İşletim Sistemi Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 veya üzeri 64-Bit işletim sistemi.
İşlemci Intel Core i5-2550K 3.40 GHz. ya da AMD FX-6350 Six-Core 3.9 GHz. veya üzeri işlemci.
Ram 8 Gb. bellek miktarı.
Ekran Kartı AMD Radeon HD 6870 ya da NVidia GeForce GTX 460 veya üzeri ekran kartı.
Harddisk 13 Gb. boş alan miktarı.
DirectX DX 11

Yenilikler:

İsterseniz FIFA 15′in yeniliklerinden bahsetmeye başlayalım. İlk olarak bizim için en önemli yenilikten bahsetmek istiyorum. Herkesin 1-2 ay önceden duyduğu gibi Spor Toto Süper Lig, oyundaki adıyla Türkiye Süper Lig artık yeniden oyuna dahil oldu. Eskiden yer alıyordu fakat Mehmet Ali Aydınlar döneminde değişen statü gereği kulüplerle tek tek konuşup ayrı ayrı lisans anlaşması yapılması istenmiş, bu sebeple de ligimiz oyundan kaldırılmıştı.

4 sene süren bu ayrılık nihayet sona erdi. Erdi ermesine ancak, ligimiz de bu süre zarfında değer kaybetti diyebiliriz. Yaşanan olayları geçtim, büyük takımların gidişatları da pek iyi durmuyor. Bu da doğal olarak oyunda da oynamanızla ilgili isteğin azalmasına neden olacaktır. Yine de Fenerbahçe, Galatasaray ve Beşiktaş başta olmak üzere tüm takımlar kadroları ve forma tasarımlarıyla oyunda yer alıyor. Gerçi Fenerbahçe’nin çok sevdiğim yeni mavi forması oyunda yer almıyor. Sonradan eklenmeyeceğini bilse de insan bekliyor işte.

Futbolcularımız çoğunun yüzleri de birebir olarak tasarlanmış. Tasarlanmayanların EA Sports’un gözünde değeri mi yok, yoksa lisans anlaşması gibi bir sebep mi var bilemiyoruz. Ancak bazı oyuncular nedense alakasız olmuş. Örneğin Sow çok benzerken Emenike alakasız bir tip olmuş. Caner’in saçı benzemiş suratı alakasız kalmış. Emre geçen senelerde daha çok benziyordu, şimdi yine biraz kötü olmuş.

Ayrıca yüzlerin, resimlerden taranarak oyuna geçirildiğini de Mehmet Topal’dan anlıyoruz. Uzun saçlı fotoğrafını birebir oyuna aktardıkları için Topal oyunda uzun saçlı ve daha genç duruyor. Biraz Fenerbahçe ağırlıklı anlatıyorum çünkü Türkiye’den daha çok Fenerbahçe ile oynadım. Gidip de Sivassporlu Ziya Erdal’ın suratı aynı olmuş mu diye kontrol etmedim açıkçası. Kimsenin de bu detaya pek takacağını zannetmiyorum (Ziya Erdal’ın kendisi ve arkadaşları dışında).

Premiere League:

FIFA 15′in lig bazında en büyük yeniliği ise Premiere League (tam adıyla Barclays Premiere League). İngiltere ligi, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de popüler bir lig olduğu için tam lisans anlaşması ile oyunda yer alması birçok oyuncuyu mutlu edecektir. Takımlar, formaları ve kadrolarıyla zaten oyunda yer alıyordu.

Ancak artık Premiere League’teki tüm takımların kadroları, marşları, atmosferleri aynı şekilde yer alıyor. Ayrıca Premiere League yayın formatı da oyuna aktarılmış durumda. Skor kutusu, jenerikler, kj’ler aynen Premiere League formatında tasarlanmış. Bu da Lig TV 3′ten maç izliyormuşsunuz havası yaratacaktır (bu sene TV8 de haftada iki maç yayınlıyor gerçi).

Defans ve Kaleciler:

Değişikliklerin (EA tarafından pek bahsedilmeyeni) başlıcası defanstan bahsetmek istiyorum. Artık FIFA 2015’te defans yaparken sistem epey değişmiş durumda. Hem iyi hem de kötü yönleri bulunuyor bu değişikliklerin. Şöyle ki; artık defans oyuncularımız (kendi yönetmendiğimiz, yapay zeka tarafından yönetilen) üzerlerine top gelirse kafa, ayak ya da vücut kullanarak topa müdahale edebiliyor.

Güzel bir detay gibi dursa da bu ‘yapay’ müdahale sadece rakip şut çekerse ve yapay zekamız önünde ya da santimlerle yakınında olursa gerçekleşiyor. Rakip şut çekmeyip üzerine gidip topu hafif yana çekerse yapay zekamız sadece izlemekle yetiniyor. Şimdi ben anlatırken ‘e sen de o adamı seç müdahale et’ diyebilirsiniz ancak her pozisyonda bu mümkün olmayabiliyor. Sonuçta futbolun takım oyunu olması, oyunun her anına yansıyor.

Örneğin siz bir adamı seçip rakibin omzuna yapışmışken önünde duran defans arkadaşımızın topa müdahale etmesi gerekiyor. Zira bir o defansı seçersek omzuna yapıtşırdığımız oyuncumuz yapay zeka kontrolüne geçiyor ki o da mücadeleyi bırakması anlamına geliyor. Bu olay sadece bahsettiklerimin bir tanesi, bunun birçok varyasyonda olduğunu düşünün.

FIFA 2015 oynarken defanstaki yeni sistemin zorluğu konusunda gerek forumlarda gerek de reddit’te bolca yazı mevcut. Benim size tavsiyem, online’da gamepad kıracak kadar sinirlenmeden önce single player modunda Legendary zorluk seviyesinde oynayarak antreman yapmanız. Sliding Tackle, yani kayarak top alma mantığı bu oyunda biraz daha sağlıklı işliyor ama ceza sahası içinde zamanlamaya dikkat! Xbox’ta A, PlayStation’da X tuşuyla yönettiğimiz oyuncuyu rakibe yapıştırma olayı 2-3 sene önce kalkmıştı zaten.

Ancak LB / L1 tuşlarıyla yönettiğimiz oyuncunun haricinde yakındaki kendi oyuncumuzu da çağırarak ikili pres yapabiliyorduk. Artık baskı yerine yanında top koşturmaya dönmüş bu tuş. Arkadaşımızı çağırdığımızda rakibe baskı yerine yanında koşuyor, sanki duvar pası istermiş gibi. Eskiden en azından yolları kesişiyorsa ayağındaki topu alıyordu şimdi o da yok. Biraz daha fazla kendinizin kontrol ettiği bir defans sistemi geliştirilmiş.

Tabi bunları yazarken çok fazla da kötü anlamda söylüyorum şeklinde algılanmasın. Ben sadece değişen sistemi anlatıyorum. FIFA 14′e ilk alışma sürecinde de kafayı yediğimi hatırlıyorum, ancak alıştıktan sonra rakip tanımaz hale gelmiştim. İşte rakip tanımaz helden sonra 15′e geçip yenilgiler ard arda gelince de insan bi’ sinirleniyor.

Kaleciler:

FIFA 2015’te kalecilerde ve şutlarda da önemli değişiklikler mevcut. Aslında ondan önce duygu özelliğinden bahsedeyim. Artık kaleciler kurtarış yaptıkça ya da gol yedikçe, forvetler de gol attıkça ya da gol kaçırdıkça duyguları değişiyor. Örneğin bir forvet gol kaçırdıktan sonra arkadaşları onu destekler, ‘olur böyle şeyler koçum bi dahakine atarsın’ diye düşünürken kaçan goller ard arda geldiğinde sinirlenmeye başlıyorlar. Bu da oyuncuların morallerinde düşmeye sebep oluyor.

Gol kaçıranın morali ise yerlerde gezindiği için sağlıklı şut çekmesi biraz daha imkansız hale geliyor. Aynı şekilde kaleciler de kurtarış yaptıkça cengaverleşiyor, panterleşiyor ve hatta kalesinde devleşiyorlar. Moralleri arttıkça panterleşen isimlerin gerçekte neler yapabildiklerini Dünya Kupası’nda görmüştük.

Kupanın bir çok panter kalecisi vardı. Bir maçta süper oynayanlar diğer maçta kötü oynayabiliyordu. Bunun sebebi ise iyi olduğu maçta birkaç kurtarıştan sonra artan moral ve özgüven sebebiyle o maçta inanılmaz hareketlerin yapılması, sonraki maçta ise özgüvenin sıfırlanmış olmasıydı. Aynı sistem artık bu oyunda da var.

Kaleciler artık hatalı goller yiyebiliyorlar. Gerçi karambolde oyun hatası çok oluyor, insanı sinir ediyor ama futbolda karambol diye de bir şey var sonuçta. Kalecilerin yedikleri goller artık daha gerçekçi duruyor. Bazen kaleciye çarpıp gol oluyor. Bu aslında çok yeni bir özellik. Çünkü FIFA’da biliyorsunuz ki kaleciye değen top ASLA gol olmazdı, mutlaka direğin 1 santim yanı bile olsa dışarı çıkardı.

Artık böyle bir şey yok, kaleciye çarpıp sekip gol olabiliyor. Çıkarayım diye uzattığı bacaktan yön değiştiren top kale direğine çarpıp girebiliyor, kurtarayım derken savunmanın müdahalesi topu direkt kaleye sokabiliyor. Yani gol atma ihtimalleri artmış gibi dursa da kalecilerin aynı şekilde yeme olasılıkları da gözden geçirilmiş. Daha doğrusu şutlar artık biraz daha zor hale gelmiş. Öyle patır patır R1 / RB ile plase şutlar sokulmuyor, genellikle ayar tutturulamıyor diyeyim.

Düz vuruşlarda da dışarıya çok şut çekiliyor. Keza kaleciler de yenilenen animasyonları sayesinde daha fantastik kurtarışlar yapabiliyor ki bunlar da daha gerçekçi olduğu için sert toplarda kalecinin elinde kalmıyor, defansa sektiriyor topu. Tabi Hakan Şükür gibi bir adamınız varsa orada golü yazar, o ayrı.

Animasyonlar:

Her sene olduğu gibi animasyonlar da artmış durumda. Animasyondan kastım; gol vuruşları, defans müdahaleler, kaleci kurtarışları, top kapmalar, mücadeleler ve daha fazlası. Bu hareketlere yeni animasyonlar eklendiği için daha farklı hareket görme olasılığımız artmış. Gol sevinçlerinde de eğer ev sahibi takımsanız golden sonra staddaki seyircilerin zıplamasından dolayı kameranın titrediğini görmek de hoş bir ayrıntı olmuş.

Takım Anlayışı:

Yenilikler arasında takım anlayışının geliştirilmesi de bulunuyor. Eskiden Ultra Attack ve Ultra Defence son anlayıştı. Şimdi Park the Bus ve All Out Attack olmak üzere iki yeni anlayış daha eklenmiş durumda. Park the Bus için örnek vermeye gerek yok aslında, Mourinho taktiği diyebiliriz.

Bu anlayışla oynayıp takım taktiğini Counter Attack ya da Long Pass yaparsanız tam anlamıyla dijital Mourinho’ya dönüşebilirsiniz. All Out Attack ise takımın defanslarının da mümkün olduğunca ileri çıkmasını, forvette gol aramasını sağlıyor. Hatta son dakikalarda kalecinin de korner atışlarında ceza sahasına girmesini, takım atağa kalktığında ise orta sahaya kadar açılmasını mümkün kılıyor.

FIFA Ultimate Team:

FIFA oyunlarının (artık EA Sport oyunlarının özelliği oldu) birkaç senedir en önemli özelliği olan Ultimate Team, bu sene de gelişmiş haliyle karşımıza çıkıyor. Gelişmiş derken çok fazla ileri yol alındığını söylemek güç, sonuçta oturmuş bir Ultimate Team temeli var ki bu oyunda da aynen devam ediyor.

Paketlerde herhangi bir değişiklik bulunmuyor, aynı sıralamaya sahipler. Yine haftalık Challenge’lar Team of the Week’ler mevcut. Bu senenin en büyük yeniliği ise şüphesiz oyuncu kiralama. Artık paketten Messi çıkmıyor, Bale gelmiyor diye üzülmeye son. Oyunu oynarken kazanılan FIFA katalog puanları ile (herhangi modu oynarken kazanılıyor, illa FUT oynamaya gerek yok) EA Sports Katalog’dan artık oyuncu kiralayabiliyoruz. Aslında ilginçtir, görünür bir şekilde yer almasına rağmen birçok kişi bu katalog sistemini bilmiyor.

Maç yaptıkça, sezon atladıkça, EA Sports level’ı arttıkça kazanlılan bu puanlar ile oyunun modlarını geliştirmek, ekstra özellikler eklemek mümkün. Örneğin eski yılların formalarını sezon maçları için açabilir, FUT’a 99 maçlık kontrat kartı alabilir, yeni gol sevinci, krampon vs ekleyebilirsiniz. Usta FIFA oyuncuları biliyordur ancak menüleri çok gezmeyenlerin bilmediği bu katalog artık FUT için hayati önem taşıyor.

Buradan level atlayıp puan kazandıkça oyuncu kiralama kartları alabiliyoruz. Tabii bu kartları istenilen her seferde almak mümkün değil, bir kere alınıyor ve yeni kart için level atlamak gerekiyor. Ayrıca bu katalogda alacağınız FUT Coins Boost paketleri ile maçlarda kazandığınız 400-600 arası puanlara +1000 ya da 100 coins ekleyebilirsiniz.

Grafikler:

Grafik olarak üstüne daha fazla koyan FIFA 15′te artık zeminde maç ilerledikçe daha fazla ayak ve kayma izi gözüküyor. Bu da atmosferi çok daha gerçekçi kılıyor diyebilirim. Animasyonların fazlalaştığından bahsetmiştim, bu da grafik anlamında oyuna artı sağlıyor.

Müzikler de yine her zamanki gibi çok başarılı seçilmiş. Fifa 2015 incelememizde görsellere gerçekten hayran kaldık. Hatta oyunu oynarken içeri giren bir aile büyüğümüz kimin maçı bu diye sorunca oyunun görsellerinin ne kadar üst düzey olduğunu pekiştirdi.

FIFA 15 Gerçek Maçları Aratmıyor…

Futbolcuların ıslanan formaları, sahada oluşan tahribatlar, taraftarlar, sesler, bağırışlar sizi tamamen maç atmosferine sokuyor. PS4’te yaşadık bunları fakat PS3 kullanıcıları maalesef bu güzel görselleri tam olarak görüntüleyemiyor.

Son Sözler:

Fifa 15 le birlikte gelen bir diğer yenilik ise moraller olmuş. Takımınız 2-3 gol üst üste yediğinde moralmen çöküyor ve attığınız paslar bile çoğu zaman yerini bulmuyor veya oyuncunuzun %100’lük pozisyonları harcaması bile moralini etkiliyor ve bunu maç içinde direkt olarak hissediyorsunuz. Bu da FIFA 15’e gerçekçilik katan bir özellik olmuş. Durumun tersinde de aynı etki gözlemleniyor. Oyuncunuz zor pozisyonda gol atar veya 2 golü arka arkaya atarsanız takımınız ateşleniyor.

FIFA 15 incelememizin sonuna geldik. Biz EA Sports’un bugune kadar yapılmış olan tüm futbol oyunlarının ötesine geçtiğini ve yaşattığı keyfin tartışılmaz olduğunu düşünüyoruz. Özellikle oyunun zorlaşması atak ve savunmada futbol zekasının ön plana çıkması bizden artı not almasını sağladı. Bir kaç eksik mevcut fakat gelecek güncellemelerle giderileceğini düşünüyorum.

Künyesi
Yayımcı

Electronic Arts

Yapımcı

EA Canada

Çıkış Tarihi

23 Eylül 2014

Platformlar

PC, PlayStation 4, PlayStation 3, XBox 360, Android

Oyun Türü

Spor, Futbol Oyunu

Oyun Motoru

Ignite Engine

ESRB Rating

EVERYONE

Puanlar
Editörün Puanı
Okur Puanları
Siz de Puanlayın
Genel Değerlendirme
8.5
8.3
Aldığı Puanlar

FIFA 15, yenilenen özellikleri ve bir tık artan grafikleri ile birlikte en iyi futbol oyunu konumundaki yerini koruyor. Fifa 15 tüm zamanların en gerçekçi futbol oyunu, çalımda zor savunma da. Futbol meraklısıysanız ve hala oynamadıysanız üzülürsünüz. FIFA 2015'i mutlaka deneyin!

8.5
Editörün Puanı
8.3
Okur Puanları
2 Oy
Oyladınız
Yazıyı Oyla
Çok İyi
0%
İyi
100%
Eh İşte
0%
Kötü
0%
Yazar Hakkında
Veteran Soldier
Yazılarını sosyal medya platformlarınızda paylaşmanızdan, sitede sörf yapmanızdan ve yorum yazmanızdan memnuniyet duyan bir website amelesi ve amatör Call of Duty oyuncusu...